Suomi ottaa käyttöön valmiuslait. Päätöksestä kertoivat oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (vasemmalla), valtiovarainministeri Katri Kulmuni ja pääministeri Sanna Marin.

Suomi ottaa käyttöön valmiuslait. Päätöksestä kertoivat oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (vasemmalla), valtiovarainministeri Katri Kulmuni ja pääministeri Sanna Marin.

Uusia keinoja koronan hidastamiseen

Hallitus kertoi maanantaina uusista keinoista, jotka hidastavat koronviruksen leviämistä. Koulut keskeyttävät lähiopetuksen. Yli 70-vuotiaita kehotetaan välttämään suoraa kontaktia muihin ihmisiin. Hallitus ottaa käyttöön valmiuslait, joiden avulla hallitus saa enemmän valtaa kuin normaaleissa oloissa.

Ensi keskiviikosta lähtien Suomea hallitaan tavalla, jota ei ole koskaan ennen tehty. Hallitus ottaa käyttöön valmiuslain. Valmiuslaki voidaan ottaa käyttöön, jos suomalaisia uhkaa esimerkiksi tartuntatauti. Nyt hallitus ja muut puolueet ajattelevat, että koronavirus on sellainen uhka.

Valmiuslaki antaa hallitukselle esimerkiksi vallan sulkea koulut. Ja niin hallitus tekeekin. Keskiviikosta lähtien oppilaat saavat vain etäopetusta. Päiväkodit pidetään toistaiseksi auki.

Lista hallituksen uusista keinoista on pitkä. Vierailut vanhusten ja muiden riskiryhmien palveluasunnoissa kielletään. Museot, teatterit, kirjastot ja harrastustilat suljetaan.

Hallitus päätti, että julkisesti saa kokoontua korkeintaan 10 henkilön ryhmissä

Suomen rajat suljetaan pian.

Myös presidentti Sauli Niinistö vetosi suomalaisiin.

– Me tarvitsemme toisiamme.

Niinistön mielestä on tärkeää tukea heitä, joiden työ on asiakkaiden palvelu. Heitä ovat esimerkiksi terveydenhuollon ja kauppojen henkilökunnat.

Lähteet STT, Yle, Helsingin Sanomat

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste