Elinkeinoministeri Olli Rehn sanoo, että Talvivaara suljetaan hallitusta. Lopullinen päätös tehdään vasta tmän vuoden lopussa. Terrafamella on siis noin seitsemän kuukautta aikaa löytää kaivokselle yksityistä rahoitusta. Hallitus myönsi Talvivaaralle lisärahoitusta 144 miljoonaa euroa. Rahoituksen avulla kaivos toimii tämän vuoden ajan.
Talvivaara on aiheuttanut Kainuussa merkittäviä ympäristövahinkoja. Kaivoksen toiminta on ollut viime vuodet vaikeaa ja kannattamatonta.
Kaivoksen sulkeminen kestää seitsemän vuotta. Sulkeminen voi maksaa jopa 500 miljoonaa euroa.
Talvivaara on merkittävä työllistäjä Kainuussa. Kaivos työllistää suoraan 600 ihmistä ja koko Kainuun alueella noin tuhat ihmistä.
