Saimaannorppien määrä jatkaa hidasta kasvua. Uusia kuutteja eli poikasia on syntynyt viime vuosina keskimäärin 80 vuodessa. Kuutit syntyvät talvella.
Uhanalaisen saimaannorpan suojelutyö on onnistunut. Vapaaehtoiset ovat tehneet norpille esimerkiksi keinopesiä.
Saimaannorpan pahimpia uhkia ovat kalastus ja ilmaston lämpeneminen. Norpan pesintä ei onnistu, jos talvella ei ole lunta. Norppa ja sen poikaset ovat avovedessä helppoja kohteita petoeläimille.
Saimaannorppa on harvinainen hyljelaji. Norppa elää ainoastaan Suomessa Saimaan järvialueella. Aikuinen saimaannorppa painaa 70 kiloa.
