Koko Suomessa oli todella kylmä tammikuun puolivälissä. Silloin sähköä kului enemmän kuin koskaan ennen. Myös sähkön hinta nousi paljon. Sähkön hinta nousee, kun sähkön kulutus lisääntyy. Jos Suomen oma sähkö ei riitä, Suomi ostaa sähköä Ruotsista, Virosta ja Venäjältä.
Ympäristöystävällistä sähköä
Talvella Suomessa tarvitaan enemmän sähköä ja lämpöä kuin kesällä. Sähköä tarvitaan, jotta lamput ja sähkölaitteet toimivat. Sähköä tarvitaan myös lämmittämään rakennuksia ja koteja.
Sähköä ja lämpöä sanotaan energiaksi. Suomessa on monia energiayhtiöitä. Energiayhtiöt myyvät sähköä ja lämpöä ihmisille ja yrityksille.
Kun energiayhtiöt tuottavat energiaa, samalla syntyy päästöjä, jotka ovat haitallisia ympäristölle. Nyt energiayhtiöt haluavat vähentää päästöjä. Yhtiöt etsivät vaihtoehtoja, joilla ne voivat korvata turvetta, kivihiiltä ja puun polttoa.
– Kaupunkien energiayhtiöt haluavat vähentää päästöjä tai lopettaa kivihiilen ja turpeen käytön kokonaan, sanoo Jukka Leskelä. Leskelä on Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja. Leskelän mielestä tuulivoima on hyvä vaihtoehto sähkön tuottamiseen.
Uusia vaihtoehtoja tarjolla
Lämmön tuottamiseen on monia uusia vaihtoehtoja. Yksi vaihtoehto on käyttää hukkalämpö jätevedenpuhdistamoista. Kun jätevettä puhdistetaan, syntyy paljon ylimääräistä lämpöä.
Jukka Leskelä on kuitenkin sitä mieltä, että puuta poltetaan Suomessa myös jatkossa. Metsäteollisuudelta jää sivutuotteita eli ylimääräistä puu, jota voi polttaa.
– Tarvitsemme paljon lämmön tuotantoa Suomessa. Siksi poltamme vielä pitkään puuta, jotta voimme luoda energiaa, Jukka Leskelä sanoo.
Lähde Yle
