Kuvassa on maitolehmiä nurmella Jokioisissa Varsinais-Suomessa. Maitolehmistä saadaan maitoa, josta tehdään esimerkiksi juustoa ja voita.

Ruoka ei lopu Suomessa

Koronavirus on levinnyt maailmalla nopeasti. Siksi monet maat ovat sulkeneet rajansa. Myös Suomi on sulkenut rajansa.

Silti tavaraliikenne toimii edelleen. Se tarkoittaa sitä, että ulkomailta voidaan tuoda Suomeen sellaisia tuotteita, joita ei ole Suomessa.

Miten Suomi pärjää nyt?

Suomessa on noin 45 000 maatilaa. Niissä viljellään viljaa, vihanneksia ja juureksia. Maatiloilla on myös lehmiä, sikoja ja kanoja. Niistä saadaan maitotuotteita, lihaa ja munia.

Mutta riittääkö ruokaa kaikille?

– Suomen maatilat pystyvät tuottamaan ruokaa niin paljon kuin me suomalaiset tarvitsemme. Maitoa ja viljaa on jopa vähän enemmän kuin mitä tarvitsemme. Lihaa on melkein yhtä paljon kuin sitä ostetaan, kertoo Jyrki Niemi Luonnonvarakeskus Lukesta.

Kuinka kauan ruokaa riittää, jos Suomen rajat pysyvät kiinni?

– Jos tilanne on erityisen vaikea, voimme käyttää Suomen ruokavarastoja. Maatilojen, kauppojen ja valtion ruokavarastot riittävät noin vuodeksi. Sen lisäksi voimme kylvää lisää viljaa ja tehdä viljasta jauhoja, Niemi sanoo.

Suomi on melkein omavarainen

Suomi on melkein omavarainen. Se tarkoittaa, että Suomella on melkein kaikkea, mitä se tarvitsee.

Mitä Suomessa ei ole tarpeeksi?

– Meidän täytyy tuoda ulkomailta jonkin verran hedelmiä, vihanneksia, mausteita ja kahvia.

– Meiltä puuttuu myös lannoitteita, työkoneita ja polttoainetta. Polttoainetta tarvitaan esimerkiksi silloin, kun tuotetaan elintarvikkeita. Ilman polttoainetta koneet ja autot eivät toimi, Niemi selittää.

Onko tärkeää, että suomalaiset ostavat kotimaisia tuotteita ja palveluita?

– Kun me suomalaiset ostamme kotimaista ruokaa, tuemme Suomen maataloutta ja yrityksiä. Jos ostamme kotimaista ruokaa, maanviljelijät ja tehtaiden työntekijät voivat jatkaa työtään.

Mikään maailman maa ei pärjää täysin yksin. Siksi maat myyvät ja ostavat erilaisia tuotteita keskenään.

Mitä mieltä olit jutusta?


6 kommenttia uutiseen “Ruoka ei lopu Suomessa”

  1. yasin

    corona on leviävä.

  2. Ben

    tämän koronavirus aikana me pitää pystyä kotona ja muista myös pestä kädet

  3. Coco

    Sain uutta tietoa.

  4. yilmax

    millon koronavirus poista elemästä?
    milloin suomen rajaa avataan?
    kuinka kauan suomen valtion pystyy auttamaan ihmisiä,jos koronavirusi jatkuu pitkään?
    Kuinka kauan riittää polttoanine?
    suomalisilla kahvi on tärkeä,Kinka kauan riittää?

  5. THERENCE

    Sain uusia tietoja, että suomi on melkein omavarainen maa.

  6. Al Zaidi Qusai

    edellä mainutin lisäksi , Suomessa on kala varoja

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste