Tavallisten ihmisten arki on muuttunut vain vähän poikkeustilanteessa, jonka koronavirus on aiheuttanut. Asia ilmenee Taloustutkimuksen kyselyssä. Kysely julkaistiin huhtikuun alussa.
Tilanne on vaikuttanut eniten lapsiperheisiin. Monien lapsiperheiden arkipäivä on nyt todella kiireinen, koska lapset ovat koko ajan kotona. Eläkeläisten ja työttömien arki on muuttunut kaikista vähiten.
Tampereen yliopistossa tutkitaan nyt sitä, millaista ihmisten arki on koronaviruksen aikana. Tutkija Kirsi Salonen muistuttaa, että ulkoilu on erityisen tärkeää. Melkein kaikki muut asiat ovat kiellettyjä. Ulkoilu parantaa mielialaa ja virkistää. Myös stressi vähenee, kun liikkuu luonnossa.
Koronaepidemia näkyy mielenteveyspalveluissa
Poikkeustila lisää mielenterveyden ongelmia. Taloudellinen toimeentulo aiheuttaa monille huolia. Jatkuva huolehtiminen taas saattaa aiheuttaa unettomuutta ja riitelyä.
Koronaepidemia heikentää monien mielenterveyspotilaiden tilannetta. Ihmiset jäävät helposti ilman tukea.
Suomen Mielenterveysseura on saanut runsaasti yhteydenottoja puhelimessa ja verkossa.
Lähteet STT, Yle

en haluaisi että ihmiset riitelisivät tästä
korona jutusta huolimatta.