Muutokset astuvat voimaan ensi vuoden alussa tai viimeistään helmikuun alussa. Suomen hallitus toivoo, että muutos piristää kaupankäyntiä. Se tuo lisää työpaikkoja ja elvyttää siten Suomen taloutta.
Pian yhä useammat kaupat ovat auki illalla kello 23 asti. Osa kaupoista on auki jopa koko ajan. S-kauppiaat aikovat pidentää ainakin 500 myymälän aukioloaikoja. K-kauppojen aukiolo pitenee todennäköisesti eniten lauantai-iltoina, sunnuntaisin ja juhlapyhinä. Myös Siwat ja Valintatalot ovat useammin auki juhlapyhinä.
Kauppiaat sanovat, että kauppoihin tarvitaan jonkin verran lisää työntekijöitä. Kaupan työntekijöiden ammattiliitto PAM pelkää, että aukiolojen vapautus lisää työntekijöiden turvattomuutta. Liitto toivoo, että vakituiset työntekijät saavat lisääntyvät työt.
Saksassa ja Britanniassa kauppojen aukioloajat vapautettiin jo aiemmin. Siellä osa-aikaisten työntekijöiden määrä on lisääntynyt. Se on johtanut köyhyyden ja toimeentulo-ongelmien lisääntymiseen.
Lähteet: Yle, Helsingin Sanomat
