Kuvassa Korkeasaaren karhut ovat väsyneitä ja ne aikovat mennä nukkumaan pian. Nyt karhut nukkuvat jo talviunta.

Karhut nukkuvat talviunta

Korkeasaaren eläintarhan karhut menivät nukkumaan talven ajaksi. Karhujen nukkumista kutsutaan talviuneksi tai talvehtimiseksi.

Tavallisesti karhut menevät nukkumaan marraskuussa ja heräävät helmikuussa tai maaliskuussa. Karhut voivat herätä jo aiemmin, jos talvella ei ole kylmä.

Korkeasaaressa on kaksi karhua. Molemmat karhut ovat naaraita eli naispuolisia. Toinen karhu on äitikarhu ja toinen poikanen. Äitikarhu on 19-vuotias ja poikanen on 14-vuotias.

Karhut syövät syksyllä paljon, ennen kuin ne menevät talviunille. Karhut syövät esimerkiksi marjoja, hedelmiä ja lihaa. Kun karhut ovat syöneet tarpeeksi, ne voivat nukkua monta kuukautta.

Karhut nukkuvat talviunta, jotta ne selviävät talvesta. Talvella on vaikeaa löytää ruokaa, joten on parempi nukkua. Karhut heräävät taas 3–4 kuukauden päästä.

Lähteet Korkeasaari, Wikipedia

Mitä mieltä olit jutusta?


2 kommenttia uutiseen “Karhut nukkuvat talviunta”

  1. Adnan:

    Sain hyvää tietoa. Ehkä tiesin sen, mutta unohdin sen. Karhujen tapaan he nukkuvat 3-4 kuukautta ja syövät lihaa, tiedän että he syövät hedelmiä. Menen kahdesti korkeasaaren eläintarhaan, enkä löytänyt karhuja. 😢 Karhu on yksi suosikkieläimistäni.

  2. Yildiz

    Tavallisesti karhut menevät nukkumaan marraskuussa ja heräävät helmikuussa tai maaliskuussa, Karhut syövät syksyllä paljon,