Kansalaisaloitteen tasa-arvoisen avioliittolain puolesta on allekirjoittanut 166 000 suomalaista. Lakialoite on siirtynyt lakivaliokuntaan.
Tasa-arvoinen avioliittolaki tarkoittaa lakimuutosta, jonka myötä avioliittoa ei enää määriteltäisi vain miehen ja naisen väliseksi liitoksi. Lain myötä naimisiin voisivat mennä myös parit, jotka ovat samaa sukupuolta. Muut pohjoismaat ovat jo hyväksyneet tällaisen avioliittolain.
Perussuomalaiset vastustavat lakia lähes yksimielisesti.
– En väheksy lesboperheiden vanhemmuutta. Yhden äidin ja yhden isän perhe on kuitenkin lapselle paras, puolueen kansanedustaja Mika Niikko perustelee.
Taloustutkimuksen kyselyn mukaan suomalaisten enemmistö kannattaa lakimuutosta. Kyselyssä 58 prosenttia vastanneista kannatti tasa-arvoista lakia. Toisaalta 42 000 suomalaista on allekirjoittanut aloitteen, joka vastustaa lakia.
Edellisen kerran tasa-arvoista avioliittolakia käsiteltiin eduskunnassavuonna 2013. Tuolloin 76 kansanedustajaa allekirjoitti lakialoitteen. Se pysähtyi kuitenkin lakivaliokuntaan. Lakivaliokunta päätti ettei se ota aloitetta käsittelyyn.
