Yhdysvalloissa kiistaa ilmastonmuutoksesta

Teksti: Lähde STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.08.2017

Yhdysvalloissa on tehty uusi raportti ilmastonmuutoksesta. Sen mukaan Yhdysvalloissa on nyt lämpimämpi ilmasto kuin kertaakaan viimeisen 1 500 vuoden aikana.

Yhdysvaltojen kansallinen tiedeakatemia on jo hyväksynyt raportin. Nyt raportti odottaa hyväksyntää presidentti Donald Trumpin hallinnolta. Monet tutkijat pelkäävät, että Trumpin hallinto ei julkaise raporttia. Trump ei usko, että ilmastonmuutos johtuu ihmisen toiminnasta.

Professori Katharine Hayhoe kutsui raporttia merkittävimmäksi ilmastoraportiksi, joka on koskaan tehty. Hayhoe on yksi raportin tekijöistä. Hän arvioi, että Trumpin hallinto ei julkaise raporttia. Raportti nimittäin väittää, että ilmasto lämpenee ihmisen toiminnan seurauksena.

Raportti arvioi, että jopa yli puolet maapallon lämpötilan noususta vuoden 1951 jälkeen liittyy ihmisten toimintaan.

Yhdysvallat vetäytyy ilmastosopimuksesta

Yhdysvallat aikoo vetäytyä Pariisin ilmastosopimuksesta. Trump ilmoitti vetäytymisestä kesäkuun alussa. Yhdysvallat aikoo neuvotella sopimuksen uudestaan siten, että se on parempi Yhdysvalloille.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)