Vaihda multa huonekasveille

Teksti: Kaisa Kaatra
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 01.03.2017

Nyt on sopiva aika vaihtaa kodin huonekasveille multa.

Tee mullanvaihto näin:

1. Aloita mullanvaihto niin, että viet kasvit ensin suihkuun tai pyyhit niistä pölyt. Kasvi kannattaa kastella ennen mullanvaihtoa, mieluiten jo edellisenä päivänä.

2. Leikkaa sitten huonokuntoiset versot ja kuolleet lehdet pois.

3. Kostuta uusi multa erillisessä astiassa ennen kuin laitat mullan uuteen ruukkuun. Sopiva määrä on yksi desilitra vettä multalitraa kohti.

4. Irrota juuripaakku ruukusta.

5. Vaihda kasvin ruukku tarvittaessa suurempaan. Kasvi tarvitsee isomman ruukun, kun juuret ovat kasvaneet juuripaakun pintaan.

6. Jos haluat, voit laittaa ruukun pohjalle kevytsoraa.  Silloin ruukun pohjalle ei kerry liikaa kosteutta. Lisää uutta multaa kevytsoran päälle niin, että juuripaakku mahtuu vielä ruukkuun.

7. Lisää myös juuripaakun reunoille uutta multaa ja painele se tasaiseksi sormilla. Ruukun pinnalle kannattaa jättää kasteluvaraa noin 1 senttimetri.

8. Voit laittaa vielä mullan pinnalle 2–3 sentin kerroksen kevytsoraa. Tällöin mullan pinta ei liety tai kovetu. Viherkasvit eivät tarvitse lannoitusta mullanvaihdon yhteydessä, sillä uudessa mullassa on ravinteita, jotka riittävät kasville lannoitukseksi jonkin aikaa.

Lähde martat.fi, Biolan

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)