Reitti kulkee pitkin vuorten seinämiä yli 100 metrin korkeudessa. Sen pituus on noin kahdeksan kilometriä.
Aiemmin reitillä oli toinen polku, joka suljettiin 20 vuotta sitten onnettomuuksien vuoksi. Reitti oli kuitenkin todella suosittu. Siksi polku kunnostettiin ja avattiin yleisölle uudestaan vuonna 2015.
Vaellusreitti kulkee pitkin polkuja ja rakennelmia, jotka on tehty vuorten seinämiin. Alussa polun varrella on kasvillisuutta, myöhemmin vaelletaan pitkin karua vuoren seinämää.
Kuninkaanpolulle pääsee Aurinkorannikolta, joka on suomalaisten suosiossa. Sieltä tehdään opastettuja retkiä vaellusreitille joka päivä. Vaelluksen hinta on noin 50 euroa.
Reitin kulkeminen vaatii kohtuullista kuntoa. Reitti ei sovi liikuntarajoitteisille, eikä ihmisille, joilla on korkean paikan kammo.

Keskimmäinen kuva: polku on rakennettu vuoren seinään 100 metrin korkeuteen.
Kuva oikealla: polun lopussa aukeaa näkymä Guadalhorce-joelle.