Uusi multa ja isompi ruukku

Teksti: Markku Juusola, lähde puutarha.net
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 02.03.2022

Huonekasvien mullat kannattaa vaihtaa keväällä. Joskus kasvi kannattaa laittaa isompaan ruukkuun.

Huonekasvit innostuvat kasvamaan keväällä. Siksi viherkasvien mullat kannattaa vaihtaa kevättalvella. Kukkivien huonekasvien mullan voi vaihtaa myöhemminkin.

Multa kannattaa vaihtaa kerran vuodessa. Silloin kasvi voi paremmin, kasvaa hyvin ja tuottaa iloa hoitajalleen. Jotkut kasvit, kuten kaktukset, viihtyvät samassa mullassa useitakin vuosia.

Mullanvaihto onnistuu parhaiten kun noudattaa muutamia ohjeita.

1. Kastele kasvi edellisenä iltana. Kostea multapaakku irtoaa helposti ja pysyy ehjänä.

2. Ota toisella kädellä kiinni ruukusta. Laita toinen käsi mullan pinnalle. Käännä ruukku ylösalaisin. Kopauta ruukun pohjaan, jolloin multapaakku irtoaa.

3. Rapsuta ja ravista varovasti vanhaa multaa pois. Laita paakku isompaan ruukkuun, jonka pohjalla on ohut kerros soraa.

4. Laita uutta multaa paakun reunoille. Älä täytä ruukkua kokonaan, jotta kasteluvesi ei valu pois. Kastele kasvi hyvin mullanvaihdon jälkeen.

Juttu on julkaistu Selkosanomissa 14.3.2019.

Yksi kommentti artikkeliin ”Uusi multa ja isompi ruukku”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)