Huonekasvit innostuvat kasvamaan keväällä. Siksi viherkasvien mullat kannattaa vaihtaa kevättalvella. Kukkivien huonekasvien mullan voi vaihtaa myöhemminkin.
Multa kannattaa vaihtaa kerran vuodessa. Silloin kasvi voi paremmin, kasvaa hyvin ja tuottaa iloa hoitajalleen. Jotkut kasvit, kuten kaktukset, viihtyvät samassa mullassa useitakin vuosia.
Mullanvaihto onnistuu parhaiten kun noudattaa muutamia ohjeita.
1. Kastele kasvi edellisenä iltana. Kostea multapaakku irtoaa helposti ja pysyy ehjänä.
2. Ota toisella kädellä kiinni ruukusta. Laita toinen käsi mullan pinnalle. Käännä ruukku ylösalaisin. Kopauta ruukun pohjaan, jolloin multapaakku irtoaa.
3. Rapsuta ja ravista varovasti vanhaa multaa pois. Laita paakku isompaan ruukkuun, jonka pohjalla on ohut kerros soraa.
4. Laita uutta multaa paakun reunoille. Älä täytä ruukkua kokonaan, jotta kasteluvesi ei valu pois. Kastele kasvi hyvin mullanvaihdon jälkeen.
Juttu on julkaistu Selkosanomissa 14.3.2019.
اخذنا هذه القصه في درس اللغه الفلنديه