Työelämän sanoja selkokielellä

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Kaisa Kaatra
Uutinen julkaistu: 11.05.2016

Työelämässä käytetään joskus vaikeita sanoja. Puhu selkokieltä -kampanja kokosi selkokielisiä selityksiä vaikeista sanoista.

Pätevyys

Pätevyys tarkoittaa, että työntekijä osaa tehdä työnsä. Pätevyyden voi saada koulutuksen tai työkokemuksen kautta. Moniin töihin vaaditaan koulutus, jossa työntekijä on saanut pätevyyden. Tällaisia töitä ovat esimerkiksi bussinkuljettajan ja lääkärin ammatit.

Alainen

Alainen tarkoittaa työntekijää. Sana tulee ajatuksesta, että työntekijä on johtajan tai esimiehen määräysvallan alla.

Esimies

Esimies on osaston tai työntekijäryhmän työnjohtaja. Esimies valvoo työntekijän työtä sekä myös auttaa ja tukee työntekijää. Esimerkiksi sairauspoissaolo ja lomatoiveet ilmoitetaan yleensä esimiehelle.

Ansioluettelo (CV)

Ansioluettelossa eli CV:ssä kerrot, mitä olet opiskellut ja millaista työtä olet tehnyt. Lähetä CV työ- hakemuksen liitteenä työnantajalle.

Työehtosopimus (TES)

Työehtosopimuksessa sovitaan työehdoista, joita noudatetaan jollakin alalla. Työehtoja ovat esimerkiksi palkka, työaika ja lomat. Työehtosopimuksen tekevät työnantajien ja työntekijöiden järjestöt.

Vähimmäispalkka

Vähimmäispalkka tarkoittaa pienintä palkkaa, jota työnantajan on mahdollista maksaa työntekijälle.

Työsopimus

Työsopimus on työntekijän ja työnantajan sopimus työnteosta. Työsopimus tehdään, kun työ alkaa. Työsopimuksessa työntekijä lupaa tehdä sovittua työtä ja työnantaja lupaa maksaa sovittua palkkaa.

Kuuntele juttu

10 kommenttia artikkeliin ”Työelämän sanoja selkokielellä”

  1. Luettuani osan ymmärrä, että missä tahansa työelämässä on oltava koulutusta ja kokemusta, ei voi tehdä työtä ilman koulutusta.Sinulla on oltava työkokemus ja kiinnostus ammattiturvallisuuteenSinun on hyväksyttävä kaikki ehdot feras

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste