Tee uusia kynttilöitä kynttilänpätkistä

Teksti: Anna Vasala
Kuva: Anna Vasala
Uutinen julkaistu: 17.12.2021

Kynttilöistä jää usein jäljelle pätkiä, jotka eivät pala kunnolla loppuun. Kerää pätkät talteen. Voit tehdä niistä uusia kynttilöitä vaikka joululahjaksi.

Mitä tarvitset kynttilöiden tekemiseen?

Voit käyttää kierrätyskynttilöiden valmistukseen ylimääräisiä kynttilänpätkiä, katkenneita kynttilöitä ja kynttilän palasia. Lisäksi tarvitset kynttilän sydänlankaa. Sitä voi ostaa isoista marketeista tai askartelukaupoista.

Tarvitset myös puutikkuja, kuten grillaustikkuja. Ne pitävät sydänlangan paikoillaan valmistuksen aikana.

Sulata kynttilänpätkät puhtaissa peltipurkeissa, jotka ovat kiehuvassa vedessä. Vettä varten tarvitset vanhan kattilan. Kynttilänpätkiä ei saa sulattaa suoraan kattilassa, koska silloin voi syttyä tulipalo.

Kaada sulanut kynttilämassa muotteihin, joissa sydänlangat ovat valmiina. Kuuma kynttilämassa kovettuu jäähtyessään. Kierrätyskynttilöiden muotteja ei oteta pois, vaan ne jäävät kynttilöiden kuoriksi.

Muotteina voit käyttää esimerkiksi hyvin pestyjä peltipurkkeja, joista olet poistanut etiketit.

Vanhat kahvikupit ovat kauniita kynttilämuotteja. Lasipurkkeja ei saa käyttää muotteina, koska ne saattavat särkyä kuumetessaan.

a) Kynttilöiden tekemiseen tarvitset kynttilänpätkiä, puutikkuja ja kynttilän sydänlankaa.

b) Tarvitset myös vanhan kattilan ja puhtaita peltipurkkeja. Pyyhe suojaa käsiä kuumalta.

c) Muotteina voit käyttää esimerkiksi hyvin pestyjä, pieniä peltipurkkeja tai vanhoja kahvikuppeja.

Näin kierrätyskynttilöiden tekeminen tapahtuu

Katkaise puutikku niin pitkäksi, että se pysyy muotin päällä. Solmi sydänlangan toinen pää puutikkuun. Leikkaa lanka poikki niin, että se yltää reilusti pohjaan saakka.
Laita kynttilänpätkät peltipurkkiin niin, että yhdessä purkissa on vain yhtä väriä. Siirrä peltipurkki kattilaan. Kaada kattilaan vettä noin kaksi senttimetriä. Kuumenna vettä niin, että kynttilänpalaset sulavat.
Kaada muotit täyteen sulaa massaa. Käytä pyyhettä tai patalappuja käsien suojana, sillä peltipurkit ovat todella kuumia. Jätä kynttilät kovettumaan yön yli.
Vedä puutikut pois ja leikkaa sydänlangat noin yhden senttimetrin pituiseksi. Kynttilät ovat nyt valmiit.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)