Suomalaiset odottavat kesälomaa koko pitkän talven. Kun loma viimein alkaa, monet lähtevät mökille maaseudulle tai metsään. Mökillä he voivat nauttia luonnosta ja unohtaa kaupungin kiireisen elämän.
Mökkeilyä omassa rauhassa
Monet suomalaiset omistavat mökin, jossa he viettävät aikaa kesällä. Mökillä saa olla omassa rauhassa. Mökkeilijä voi ihailla maisemia ja kuunnella aaltojen ääntä. Jos on kuuma kesäpäivä, hän voi hypätä järveen uimaan.
Ruoan mökkeilijä valmistaa grillissä tai kalastaa järvestä. Illalla hän lämmittää saunan ja avaa kylmän juoman. Pieni sade tai tuuli ei haittaa, koska mökkeilijä voi istua saunassa lämpimässä.

Loma mökillä vai kaupungissa?
On myös suomalaisia, jotka haluavat olla kesällä kaupungissa. Heidän mielestään mökillä joutuu tekemään paljon työtä. Mökillä täytyy esimerkiksi pilkkoa polttopuita, leikata nurmikkoa ja kantaa vettä. Monessa mökissä ei ole sähköjä tai juomakelpoista vettä, joten elämä mökillä on vaikeampaa kuin kaupungissa. Myös hyttyset häiritsevät lomailijoita Suomen valoisissa kesäilloissa.
Tykkäätkö sinä mökkeilystä vai oletko mieluummin kaupungissa?
Juttu on julkaistu Selkosanomissa kesällä 2020.


Hei
Olen saksalainen ja meillä on oma hirsimökki Etelä-Lapissa Kuusamon ja Rovaniemen välissä. Olemme viettäneet lomaa luonnon keskellä metsän siimeksessä monta vuotta, yhteensä jo yli 70 kertaa. Mutta joka kerta se on ollut tosi erikoinen kokemus. Voidaan sanoa, että vuosien myötä meistä on tullut todellisia Lapin hulluja😉
Terveisiä sinne Suomeen,
Bernd
Hei!
Olen kotoisin Norsunluurannikolta ja meillä on oma hiekkamökki kaikilla alueilla. mutta en koskaan mennyt. isäni selitti minulle: yöllä mökin ympärillä oli eläimiä. kynttilässä tai lampussa ei ollut virtaa. Päivällä oli kuuma ja yöllä erittäin kylmä. siellä oli vain pieni tila levätä ja leikkiä lapsille. yöllä lapset pelkäävät pimeää ja mökin ympärillä olevia ääniä.
T.didier
suomea on kiva kaunis maa.
minä lapsi aikana on asumme olin mökillä minä takan ja ikävän mokille minä haluan käymän katsoa suomen mökillä että mökillä on hyvä ja rauha paikkaa.
Hyvä artikkeli ja tekisi kiinostusta hankia oma mökki.
hei
minäkin tykän mökkeillä mutta en käynyt vielä,
toivon että joku päivä mennä mökkiin
Hei minun mielipile, että kesä möki tosi hyvää ja rauhallinen illalla katso maisemassa todella kivaa.
Itse nautin mökkeilystä, vaikka työskentelyä onkin, koska rakastan rauhaa ja luontoa.”
Hei. Viihdyn hyvin kaupungissa, käyn mielellään konserteissa ja shoppaillemassa. Toki kesällä on ihan mukava päästä pois hetkeksi kaupungin metelistä ja lähteä mökille nauttimaan luonnosta, lintujen lauluista, auringon noususta ja laskusta.
Kesämoki on kiva juttu. minä en käynyt mutta avulla saa ihanasti etäisyyttä kaikesta esim. Työkiireiden kesellä ja kaupungin kiirelinen. se kiva kuunnella hiljaisuutta linut laulu .rentoutumista ja tekemista,myös saunan jälkeen veden äärelle kivata noita suomen luonon heinouksia vaikka varallisuus👌.
Kesämoki on kiva juttu.Viihdyn hyvin kaupungissa, käyn mielellään konserteissa ja shoppaillemassa.
Hei,
kesä mökki tosi hyvä paikka. Olen käynyt mökissä joka vuonna. Nautin mökisä. Mökki elämä on rauhallinen.
Minusta on kiva olla muutama päivää mökillä grillaamassa, saunomassa uimassa ja ihailemassa luontoa. Sisimmillään kuitenkin jään kaipaamaan kaupungin sykettä.