Täydellinen päivä mökillä

Teksti: Ella Airaksinen
Kuva: Ella Airaksinen
Uutinen julkaistu: 23.06.2022

Sauna, järvi ja grilli omassa rauhassa. Niistä on tehty täydellinen kesäpäivä. Ei ole ihme, että monet suomalaiset rakastavat mökkeilyä eli mökillä oleilua.

Suomalaiset odottavat kesälomaa koko pitkän talven. Kun loma viimein alkaa, monet lähtevät mökille maaseudulle tai metsään. Mökillä he voivat nauttia luonnosta ja unohtaa kaupungin kiireisen elämän.

Mökkeilyä omassa rauhassa

Monet suomalaiset omistavat mökin, jossa he viettävät aikaa kesällä. Mökillä saa olla omassa rauhassa. Mökkeilijä voi ihailla maisemia ja kuunnella aaltojen ääntä. Jos on kuuma kesäpäivä, hän voi hypätä järveen uimaan.

Ruoan mökkeilijä valmistaa grillissä tai kalastaa järvestä. Illalla hän lämmittää saunan ja avaa kylmän juoman. Pieni sade tai tuuli ei haittaa, koska mökkeilijä voi istua saunassa lämpimässä.

Maisema, jossa järvi ja vastaranta

Loma mökillä vai kaupungissa?

On myös suomalaisia, jotka haluavat olla kesällä kaupungissa. Heidän mielestään mökillä joutuu tekemään paljon työtä. Mökillä täytyy esimerkiksi pilkkoa polttopuita, leikata nurmikkoa ja kantaa vettä. Monessa mökissä ei ole sähköjä tai juomakelpoista vettä, joten elämä mökillä on vaikeampaa kuin kaupungissa. Myös hyttyset häiritsevät lomailijoita Suomen valoisissa kesäilloissa.

Tykkäätkö sinä mökkeilystä vai oletko mieluummin kaupungissa?

Juttu on julkaistu Selkosanomissa kesällä 2020.

Mies soutaa veneellä

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste