Täydellinen päivä mökillä

Teksti: Ella Airaksinen
Kuva: Ella Airaksinen
Uutinen julkaistu: 23.06.2022

Sauna, järvi ja grilli omassa rauhassa. Niistä on tehty täydellinen kesäpäivä. Ei ole ihme, että monet suomalaiset rakastavat mökkeilyä eli mökillä oleilua.

Suomalaiset odottavat kesälomaa koko pitkän talven. Kun loma viimein alkaa, monet lähtevät mökille maaseudulle tai metsään. Mökillä he voivat nauttia luonnosta ja unohtaa kaupungin kiireisen elämän.

Mökkeilyä omassa rauhassa

Monet suomalaiset omistavat mökin, jossa he viettävät aikaa kesällä. Mökillä saa olla omassa rauhassa. Mökkeilijä voi ihailla maisemia ja kuunnella aaltojen ääntä. Jos on kuuma kesäpäivä, hän voi hypätä järveen uimaan.

Ruoan mökkeilijä valmistaa grillissä tai kalastaa järvestä. Illalla hän lämmittää saunan ja avaa kylmän juoman. Pieni sade tai tuuli ei haittaa, koska mökkeilijä voi istua saunassa lämpimässä.

Maisema, jossa järvi ja vastaranta

Loma mökillä vai kaupungissa?

On myös suomalaisia, jotka haluavat olla kesällä kaupungissa. Heidän mielestään mökillä joutuu tekemään paljon työtä. Mökillä täytyy esimerkiksi pilkkoa polttopuita, leikata nurmikkoa ja kantaa vettä. Monessa mökissä ei ole sähköjä tai juomakelpoista vettä, joten elämä mökillä on vaikeampaa kuin kaupungissa. Myös hyttyset häiritsevät lomailijoita Suomen valoisissa kesäilloissa.

Tykkäätkö sinä mökkeilystä vai oletko mieluummin kaupungissa?

Juttu on julkaistu Selkosanomissa kesällä 2020.

Mies soutaa veneellä

11 kommenttia artikkeliin ”Täydellinen päivä mökillä”

  1. Hei
    Olen saksalainen ja meillä on oma hirsimökki Etelä-Lapissa Kuusamon ja Rovaniemen välissä. Olemme viettäneet lomaa luonnon keskellä metsän siimeksessä monta vuotta, yhteensä jo yli 70 kertaa. Mutta joka kerta se on ollut tosi erikoinen kokemus. Voidaan sanoa, että vuosien myötä meistä on tullut todellisia Lapin hulluja😉
    Terveisiä sinne Suomeen,
    Bernd

    Vastaa
  2. Hei!

    Olen kotoisin Norsunluurannikolta ja meillä on oma hiekkamökki kaikilla alueilla. mutta en koskaan mennyt. isäni selitti minulle: yöllä mökin ympärillä oli eläimiä. kynttilässä tai lampussa ei ollut virtaa. Päivällä oli kuuma ja yöllä erittäin kylmä. siellä oli vain pieni tila levätä ja leikkiä lapsille. yöllä lapset pelkäävät pimeää ja mökin ympärillä olevia ääniä.

    T.didier

    Vastaa
    • minä lapsi aikana on asumme olin mökillä minä takan ja ikävän mokille minä haluan käymän katsoa suomen mökillä että mökillä on hyvä ja rauha paikkaa.

      Vastaa
  3. hei
    minäkin tykän mökkeillä mutta en käynyt vielä,
    toivon että joku päivä mennä mökkiin

    Vastaa
  4. Hei minun mielipile, että kesä möki tosi hyvää ja rauhallinen illalla katso maisemassa todella kivaa.

    Vastaa
  5. Hei. Viihdyn hyvin kaupungissa, käyn mielellään konserteissa ja shoppaillemassa. Toki kesällä on ihan mukava päästä pois hetkeksi kaupungin metelistä ja lähteä mökille nauttimaan luonnosta, lintujen lauluista, auringon noususta ja laskusta.

    Vastaa
  6. Kesämoki on kiva juttu. minä en käynyt mutta avulla saa ihanasti etäisyyttä kaikesta esim. Työkiireiden kesellä ja kaupungin kiirelinen. se kiva kuunnella hiljaisuutta linut laulu .rentoutumista ja tekemista,myös saunan jälkeen veden äärelle kivata noita suomen luonon heinouksia vaikka varallisuus👌.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)