Tervamäki esiintyy yhä paljon. Hän on myös koreografi, joka suunnittelee ja ohjaa tanssiteoksia. Tervamäki myös luennoi muutosten kohtaamisesta ja pelkojen voittamisesta.
Miksi tanssi on tärkeää ihmiselle?
– Kun ihminen tanssii, hän löytää yhteyden omaan kehoonsa. Rytmi on syvällä ihmisyydessä. Jo alkukantaisten heimojen jäsenet tanssivat yhdessä erilaisia rituaalitansseja eli palvontatansseja. Liike musiikin kanssa vaikuttaa myönteisesti aivoihin. Itsensä ilmaisun lisäksi paritanssiin liittyy vahvasti läheisyys, kosketus ja toisen ihmisen kohtaaminen.
Milloin tiesit, että sinusta tulee tanssija?
– Olin lapsi, joka tanssi aina. Nyt tyttäreni tanssii koko ajan. Luulen, että joillakin meistä on tarve liikkua musiikin rytmissä. Äitini oli kuitenkin se, joka ehdotti, että menisin balettitunnille.
Mitä haluaisit sanoa nuorelle tanssijalle?
– Tanssi on aivan mahtava laji. Se sisältää lukemattoman määrän erilaisia ilmaisukeinoja. Tanssi on keholle ja mielelle loistava harrastus. Harvalle siitä kuitenkaan tulee ammatti. Huipulle pääsy vaatii paljon lahjakkuutta ja hirvittävästi työtä.
Olet eläkkeellä baletista. Mitä teet?
– Esiinnyn tosi paljon! Käyn edelleen harjoittelemassa Oopperatalolla aamuisin. Teen yhteistyötä monien eri ihmisten kanssa. Lähdemme toukokuussa esiintymismatkalle Kiinaan haitaristi Kimmo Pohjosen kanssa. Teen myös yhteistyötä taidemaalari Hannaleena Heiskan kanssa. Yhdistämme tanssia ja kuvataidetta teoksessa, joka esitetään Espoon modernin taiteen museossa Emmassa marraskuussa.
– Lisäksi käyn puhumassa erilaisille ryhmille ja olen mukana Elämäsi kuntoon -ohjelmassa.
Mitä onnellisuus merkitsee sinulle?
– Onnellisuus ei ole pysyvä tunnetila. Olen itse herkkä ihminen, ja tunteeni vaihtelevat, vaikka olen pohjimmiltani onnellinen. Onnellisuuteen liittyvät joustavuus, ratkaisukeskeinen ajattelu ja positiivinen suhde itseen. Vaativakin saa olla, mutta itseään ei pidä lannistaa. On tärkeää myös huomioida muiden ihmisten onnistumiset ja sanoa ne ääneen!
Liikutko muuten kuin tanssimalla?
– Liikun kaupungissa aina pyörällä, se on minulle rakas kulkuneuvo. Huollan kehoani, minulla on oma Minnan metodit -ohjelma.
Miten rentoudut?
– Luen hyvää romaania tai Tiede-lehteä. Haluan haastaa itseni ajattelemaan.