Suomessa puhutaan kolmea saamen kieltä

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Kaisa Kaatra
Uutinen julkaistu: 28.03.2018

Suomen pohjoisosassa asuu saamelaisia. He puhuvat pohjoissaamea, inarinsaamea tai koltansaamea.

Irja Seurujärvi-Karin äidinkieli on pohjoissaame. Koko hänen perheensä puhui pohjoissaamea, kun hän oli lapsi. Hän puhuu yhä saamea perheensä ja sukulaistensa kanssa.

Irja Seurujärvi-Kari on kotoisin Utsjoelta, joka on Suomen pohjoisin kunta. Siellä asuu paljon saamelaisia, jotka puhuvat pohjoissaamea.

– Se on meidän kielemme. Sitä me puhumme niin kauan kuin saamelaisia on kotiseudullamme, Irja Seurujärvi-Kari vakuuttaa. Hän muutti jo nuorena Etelä-Suomeen. Hän työskenteli kauan Helsingin yliopistossa saamen kielen lehtorina.

Vaikka hän on ollut kauan pois kotiseudultaan, hän ajattelee yhä pohjoissaamen kielellä. Hänen lapsensa ovat kasvaneet Helsingin seudulla. He puhuvat enimmäkseen suomea. Mutta he osaavat hyvin saamea ja käyvät usein Lapissa.

Lue lisää saamen kielistä ja saamelaisista Selkosanomien numerosta 6/2018. Se ilmestyi 28.3.2018.

Kuuntele juttu

Yksi kommentti artikkeliin ”Suomessa puhutaan kolmea saamen kieltä”

  1. Tämä artikkeli oli tosi mielenkintoinen minulle. Ei ole vaikeaa minulle ja minä ymmärtänyt kaikki. Minä opin uutta tietoa Irja Seurujärvestä. Se on tosi hyvä että hän puhuu saamen kieli hänen lastensa kanssa. Kiitos paljon!

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste