Suomen kieltä ja kulttuuria Petroskoissa

Teksti: Julia Mikhailova
Kuva: Julia Mikhailova
Uutinen julkaistu: 09.11.2016

Petroskoissa Karjalassa on suomalainen päiväkoti. Lapset voivat opiskella siellä suomen kieltä ja kulttuuria.

Venäjällä Petroskoin suomalaisessa päiväkodissa lapset ja opettajat järjestävät yhdessä suomalaisia juhlia. Heillä on konsertteja, ja he laulavat yhdessä suomalaisia lauluja.

Joka vuosi heillä on myös  pikkujoulu ja sen jälkeen joulujuhla. Lapset tietävät tietenkin, kuka joulupukki on, ja he odottavat häntä joulujuhlaan.

Helmikuussa päiväkodissa on Kalevalan päivä. Lapsilla ja opettajilla on silloin kansallispuvut päällä. Kalevalan runoja luetaan ja lauletaan. Myös Kalevalan hahmo Väinämöinen tulee vieraaksi juhlaan.

Äitienpäivä on myös tärkeä juhla. Silloin äidit tulevat päiväkotiin vierailulle. Lapset askartelevat heille jotakin lahjaksi niin kuin suomalaisissakin päiväkodeissa. He pelaavat pelejä yhdessä ja tanssivat.

Vanhempien mukaan suomalainen päiväkoti auttaa lapsia tutustumaan hyvin Suomeen ja suomalaiseen kulttuuriin.

Jutun kirjoittaja Julia Mikhailova on kotoisin Petroskoista. Hän on kieliharjoittelussa Selkosanomissa.

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste