Suojaa iho auringolta

Teksti: Seija Niinistö-Samela
Kuva: Tuuli Samela
Uutinen julkaistu: 10.05.2024

Kylmän talven jälkeen kevään aurinkoiset päivät houkuttelevat ulkoilemaan. Auringon valo ja lämpö virkistävät ja auringosta saa myös D-vitamiinia.

Totuttele auringossa oleskeluun vähitellen ja suojaa iho liialta auringolta. Auringosta tulee ultraviolettisäteilyä, joka isoina annoksina on haitallista iholle. Seurauksena voi olla ihosairaus, kuten esimerkiksi melanooma eli ihosyöpä.

Keskipäivällä auringonvalo on voimakasta, silloin kannattaa olla varjossa tai sisällä. Jos sinulla on säännöllinen lääkitys, tarkista apteekista, vaikuttaako auringonvalo lääkkeiden käyttöön.

Peittävät vaatteet suojaavat parhaiten

Paras tapa suojautua liialliselta auringolta on tarpeeksi peittävät vaatteet. Pään ja kasvojen suojaksi sopii lierihattu tai lippalakki.

Suojaa vartalo väljillä ja peittävillä vaatteilla. Silmät kannattaa suojata aurinkolaseilla, joiden linsseissä on UV-suoja.

Valitse sopiva tuote ihon suojaksi

Ihoa voi suojata aurinkosuojatuotteilla, joita on suihkeina, voiteina ja puikkoina. Jos pidät uimisesta, valitse vedenkestävä ja ympäristöystävällinen tuote.

Aurinkosuojatuotteiden pakkauksissa on merkintä suojakertoimesta. Mitä isompi kerroin, sen tehokkaampi suoja. Pienten lasten iholle tarkoitetuissa aurinkovoiteissa suojakerroin on tavallisesti korkea eli 50.

Valitse korkea suojakerroin, jos olet paljon ulkona tai jos ihosi palaa herkästi. Aurinkovoidetta kannattaa lisätä iholle muutaman tunnin välein.

Lähdetietoa: ilmatieteenlaitos.fi

Esimerkki pakkausmerkinnästä 50+ korkea suojakerroin UVA UVB Tuote suojaa kahdenlaiselta ultraviolettisäteilyltä. Uva- säteily menee syvemmälle ihoon, uvb- säteily vain ihon pintakerroksiin. Mineral UV Filters. Tuote on niin sanottu fysikaalinen aurinkovoide, joka jättää iholle pois pestävän kalvon ja vaikuttaa heti. Fysikaalisten voiteiden lisäksi on kemiallisia voiteita, jotka imeytyvät ihoon ja ovat sen vuoksi ehkä mukavampia käyttää. Fysikaalisia voiteita pidetään ympäristöystävällisempinä. Fragrance Free hajusteeton Extra water resistant vedenkestävä. Kuva: Juha Samela

 

Yksi kommentti artikkeliin ”Suojaa iho auringolta”

  1. Ihon suojaaminen auringolta on erittäin tärkeää. Vaikka todella aurinkoisia päiviä ei Suomessa olekaan montaa.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)