Totuttele auringossa oleskeluun vähitellen ja suojaa iho liialta auringolta. Auringosta tulee ultraviolettisäteilyä, joka isoina annoksina on haitallista iholle. Seurauksena voi olla ihosairaus, kuten esimerkiksi melanooma eli ihosyöpä.
Keskipäivällä auringonvalo on voimakasta, silloin kannattaa olla varjossa tai sisällä. Jos sinulla on säännöllinen lääkitys, tarkista apteekista, vaikuttaako auringonvalo lääkkeiden käyttöön.
Peittävät vaatteet suojaavat parhaiten
Paras tapa suojautua liialliselta auringolta on tarpeeksi peittävät vaatteet. Pään ja kasvojen suojaksi sopii lierihattu tai lippalakki.
Suojaa vartalo väljillä ja peittävillä vaatteilla. Silmät kannattaa suojata aurinkolaseilla, joiden linsseissä on UV-suoja.
Valitse sopiva tuote ihon suojaksi
Ihoa voi suojata aurinkosuojatuotteilla, joita on suihkeina, voiteina ja puikkoina. Jos pidät uimisesta, valitse vedenkestävä ja ympäristöystävällinen tuote.
Aurinkosuojatuotteiden pakkauksissa on merkintä suojakertoimesta. Mitä isompi kerroin, sen tehokkaampi suoja. Pienten lasten iholle tarkoitetuissa aurinkovoiteissa suojakerroin on tavallisesti korkea eli 50.
Valitse korkea suojakerroin, jos olet paljon ulkona tai jos ihosi palaa herkästi. Aurinkovoidetta kannattaa lisätä iholle muutaman tunnin välein.
Lähdetietoa: ilmatieteenlaitos.fi

Ihon suojaaminen auringolta on erittäin tärkeää. Vaikka todella aurinkoisia päiviä ei Suomessa olekaan montaa.