Tarvitset:
200 grammaa saaristolaisleipää tai ruisleipää
75 grammaa sulatettua voita
¾ desilitraa rypsiöljyä tai oliiviöljyä
300 grammaa matjessillifileitä
1 pieni punasipuli
1 purkki rahkaa (250 grammaa)
1 purkki kermaviiliä (200 grammaa)
ripaus jauhettua mustapippuria
½ desilitraa ruohosipulia
½ desilitraa tilliä
Tee näin:
• Murenna leipä. Voit käyttää monitoimikonetta tai sauvasekoitinta tai murustella leivän käsillä.
• Sulata voi. Sekoita sulatettu voi ja ruokaöljy leivän joukkoon huolellisesti. Painele sekoitus pyöreän irtopohjavuoan pohjalle.
• Paloittele silli. Kuori ja pilko punasipuli. Pilko ruohosipuli ja tilli. Jätä vähän ruohosipulia ja tilliä koristeluun.
• Sekoita yhteen silli, sipuli, rahka, kermaviili, ruohosipuli, tilli ja pippuri. Kaada ne sitten vuokaan leipäpohjan päälle. Laita torttu jääkaappiin 3–4 tunniksi.
• Ota torttu pois vuoasta jäähtymisen jälkeen. Koristele ruohosipulilla ja tillillä.
• Tarjoile torttu uusien perunoiden, näkkileivän, tuoreen salaatin ja juuston kanssa.