Saamenmaa on saamelaisten kulttuurillinen ja kielellinen itsehallintoalue. Saamelaisten kotiseutualue sijaitsee Lapin läänin pohjoisosassa.
Saamelaiset ovat alkuperäiskansa. Saamelaiset asuivat Suomessa ennen suomalaisia.
Suomen alueella asuu 10 000 saamelaista. He puhuvat kolmea eri saamen kieltä. Johanna Alatorvinen on Saamelaiskäräjien viestintäsihteeri. Hän on inarinsaamelainen.
– Saamelaisuus merkitsee minulle jokapäiväistä elämää. Se on sitä, mistä olen kotoisin, kuka olen ja mitä kieltä puhun.
Johanna Alatorvinen muutti opiskelemaan etelään, mutta palasi valmistumisen jälkeen kotiseudulleen Inarin Koppeloon. Hän valmistui tradenomiksi Oulun ammattikorkeakoulusta. Lisäksi hän opiskeli maisterin tutkinnon englantilaisessa Coventryn yliopistossa.
– Kaipaan Etelä-Suomesta ystäviäni ja joskus ulkona syömistä. En usko, että muutan enää kaupunkiin. Minulla on täällä kaikki mitä tarvitsen.
– Elämä Saamenmaalla on minulle sopivaa. Työt määräytyvät sen mukaan, mikä vuodenaika on. Poimin syksyllä marjoja ja sieniä. Talvella saan niistä vitamiineja, että jaksamme vuoden kylmimmän ja pimeimmän ajan.
– Asun yhdessä mieheni ja kolmen porokoiran kanssa. Minulla ja perheelläni on poroja. Olen lapsesta saakka kasvanut poronhoitoon. Nyt ovat talven viimeiset poroerotukset. Sen jälkeen porot kerätään omiin tokkiin.
– Nautin hiihtämisestä. Viime vuonna hiihdin vielä toukokuun lopussa. Odotan myös kevään pilkkikelejä.
Inarinsaamen kieli on edelleen vaarassa
Inarinsaamen puhujia on noin 300–400. Kaikki Suomessa puhutut saamen kielet ovat uhanalaisia. Inarinsaamen puhujien määrä on noussut viime vuosina, koska kieltä on elvytetty.
Johanna Alatorvinen opiskeli inarinsaamen vasta aikuisena.
– Kielen voi oppia myös vanhemmalla iällä. Inarinsaame ei ole äidinkieleni. Sukuni kielen takaisin ottaminen on ollut minulle merkittävää. Toivon, että saamelaiset saisivat näkyvyyttä muulloinkin kuin kansallispäivänä.
Saamelaisten kansallispäivää (Sámiid álbmotbeaivi) vietetään 6. helmikuuta. Tapahtumat ovat koronan takia verkossa.

Saanenmaa on saamalaisten kulttuurillinen ja kielellinen itsehallintoulue.
Saamalaiset asuivat Suomessa ennen suomalaisia.
Tämän kansan kaunis historia saman.