Retkelle metsään turvallisesti

Teksti: Ella Airaksinen, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.07.2022

Kesällä on hyvä aika mennä retkelle metsään. Retkeilijän kannattaa valmistautua hyvin, niin retkestä tulee turvallinen.

Suomalaiset retkeilevät metsässä usein. Monet poimivat marjoja ja sieniä samalla. Suurin osa pärjää retkellä hyvin, mutta sadat ihmiset eksyvät metsään joka vuosi. Siksi retkeilijän on tärkeää valmistautua retkelle oikein.

Mika Kalakoski on eloonjäämiskouluttaja. Hän opettaa, miten voi pysyä elossa vaikeissa olosuhteissa. Kalakoski kertoo tässä artikkelissa, miten metsäretkelle kannattaa valmistautua.

Kerro retkestä läheiselle

Kerro läheisellesi, mihin olet menossa retkelle. Kerro myös, milloin tulet takaisin. Retkelle kannattaa aina lähteä yhdessä muiden ihmisten kanssa, jos mahdollista.

Tutustu alueeseen

Myös tuttuun metsään voi eksyä. Siksi retkeilijän kannattaa tutustua alueen karttaan etukäteen. On tärkeää opetella lukemaan karttaa ja käyttämään kompassia.

Paina kartalta mieleen muutama maamerkki, kuten tie, vesistö tai asuinalue. Tutki myös, missä ilmansuunnassa ne ovat. Jos eksyt, tiedät, mistä suunnasta löydät ihmisiä.

Ihmisellä on kädessä kompassi, jolla hän suunnistaa kartan avulla.
Ennen retkelle lähtöä kannattaa harjoitella kartan ja kompassin käyttöä. Niiden avulla voi löytää oikeaan paikkaan, jos eksyy.

Pakkaa reppuun varusteita

Monet pakkaavat retkelle mukaan eväitä, mutta kannattaa pakata myös muita varusteita. Silloin kylmä, nälkä ja loukkaantuminen eivät yllätä retkeilijää, jos hän eksyy. Ota mukaan retkelle ainakin seuraavat varusteet:

  • puukko
  • tulitikut, jotka ovat esimerkiksi muovipussissa vedeltä suojassa
  • vaatteita, jotka suojaavat kylmältä, tuulelta ja vedeltä
  • ylimääräistä juomaa ja ruokaa
  • lamppu
  • kartta ja kompassi
  • ensiapupakkaus
  • puhelin, jossa on 112-sovellus.

Lataa puhelin ja 112-sovellus

Tarkista ennen retkeä, että puhelimessa on akku täynnä. Lataa puhelimeen ilmainen 112-sovellus, jolla voi soittaa hätänumeroon. Sovellus kertoo hätäkeskukseen tiedon siitä, missä soittaja on.

Jos retkeilijä eksyy tai häntä pelottaa, hän voi aina soittaa 112-hätänumeroon. Hätänumerosta retkeilijä saa apua ja neuvoja siitä, mitä hänen kannattaa tehdä.

Puhelin, jossa on auki 112-sovellus.
Jokaisen retkeilijän kannattaa ladata 112-sovellus puhelimeen. Sovelluksella on helppo soittaa hätänumeroon metsästä, koska sovellus kertoo soittajan sijainnin hätäkeskukseen.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste