Räppäri Mercedes Bentso purkaa tunteet paperille

Teksti: Ella Airaksinen
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 25.03.2020

Räppäri Mercedes Bentso kertoo musiikissaan omasta elämästään. Hänellä on myös vaikeita kokemuksia, joista hän haluaa kertoa ääneen.

Mercedes Bentso eli Linda-Maria Roine on muusikko, joka tekee rap-musiikkia. Hän kirjoittaa ja räppää myös vaikeista kokemuksista.

Linda-Maria Roine oppi lukemaan ja kirjoittamaan varhain. Hän kirjoitti ensimmäiset tekstinsä jo 4-vuotiaana. Kun Roine oli 16-vuotias, hän alkoi kirjoittaa rap-musiikkia.

Miten sinusta tuli räppäri?

– Menin rap-kouluun, jossa oli ohjaajana räppäreitä. Ohjaajana oli myös räppäri Pyhimys. Pyhimys luki minun tekstejäni ja tykkäsi niistä. Hän auttoi minua alkuun urallani.

Oletko kokenut urasi aikana ennakkoluuloja, koska olet nainen?

– Kyllä olen. Urani alussa ihmiset eivät uskoneet, että kirjoitan biisini itse. He väittivät, että Pyhimys kirjoittaa ne.

– Vuonna 2017 olin keskustelussa, jossa olivat mukana myös räppärit Iso H ja Jesse Markin. He sanoivat, että Suomessa ei ole lahjakkaita naisräppäreitä. Se oli tosi epäkunnioittavaa, koska istuin siinä heidän vieressään.

Mistä laulusi kertovat?

– Monet laulut kertovat minun elämästäni ja kokemuksistani. Kirjoitan aiheista, joista pitäisi puhua enemmän. Sellaisia aiheita ovat esimerkiksi väkivalta parisuhteessa ja koulussa.

– Tykkään yhdistellä oman elämäni tarinoita myös elokuvien maailmaan. Yhdistän siis tosiasioita ja keksittyjä asioita. Olen saanut inspiraatiota esimerkiksi Twin Peaks -sarjasta.

– Kun kirjoitan, puran kaikenlaisia tunteita paperille. Haluan kertoa musiikillani, että kaikista tunteista voi puhua ääneen. Myös vaikeista tunteista voi puhua.

Käsittelet musiikisssa vaikeita aiheita. Mistä saat rohkeutta siihen?

– Pienenä sain paljon voimaa siitä, kun luin julkkisten tarinoita vaikeista kokemuksista. Esimerkiksi Victoria Beckham kertoi, että häntä on kiusattu koulussa. Julkkisten tarinoiden avulla huomasin, että vaikeista kokemuksista voi selvitä.

– Nyt haluan antaa voimaa muille ihmisille musiikkini kautta. Haluan kertoa avoimesti, mitä minulle on tapahtunut. Olen päässyt elämässä eteenpäin, vaikka olen kohdannut kiusaamista ja seksuaalista väkivaltaa. Väkivallan uhri ei ole ikinä syyllinen siihen, mitä hän on joutunut kokemaan.

Terveisiä Selkosanomien lukijoille!

– Joskus sinusta voi tuntua, että sinussa on jotain vikaa. Silti voit pärjätä elämässä hyvin. Minulla on ADHD ja hahmotushäiriö, mutta silti olen päässyt näin pitkälle. Jokaisella on omat vahvuudet, joita voi hyödyntää.

Yksi kommentti artikkeliin ”Räppäri Mercedes Bentso purkaa tunteet paperille”

  1. minä tykään tästä uutisesta tykään räppimusiikija se on kiva uutinen ja kun niiparas uuttinen ja paras uutinen ikinä

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)