Raparperin varret ovat vihreitä tai punaisia. Niiden maku on hapan. Raparperi kypsennetään ennen syömistä.
Raparperi sopii moniin jälkiruokiin. Siitä voi tehdä esimerkiksi herkullista kakkua, piirakkaa, kiisseliä, mehua ja hilloa.
Raparperi ja maitotuotteet
Raparperi sisältää paljon oksaalihappoa. Oksaalihappo sitoo kalsiumia elimistössä. Siksi raparperin kanssa on hyvä syödä tai juoda maitotuotteita. Maitotuotteissa on paljon kalsiumia.
Tämä nopea ja helppo raparperikakku sopii täydellisesti kesän kahvihetkiin. Sekoita vain ainekset keskenään kulhossa ja kaada taikina vuokaan. Tarvitset pienen vuoan, jonka halkaisija on 15 cm.
Tarjoa vaniljakastiketta tai jäätelöä raparperikakun kanssa.
Pieni raparperikakku
Ainekset: 2 raparperin vartta 1 kananmuna ¾ desilitraa sokeria 1 ½ desilitraa maustamatonta jogurttia 1 desilitra vehnäjauhoja 1 teelusikallinen ruokasoodaa 1 teelusikallinen kardemummaa
Näin teet raparperikakun:
1. Lämmitä uuni 200 asteeseen.
2. Sekoita kaikki ainekset keskenään kulhossa paitsi raparperit.
4. Levitä vuokaan leivinpaperi. Kaada taikina vuokaan leivinpaperin päälle.
5. Pilko raparperit ja asettele ne taikinan päälle. Ripottele raparperien päälle vielä hieman sokeria.
7. Paista kakkua uunin keskitasolla noin 30 minuuttia. Nosta valmis kakku jäähtymään. Kun kakku on jäähtynyt, irrota se vuoasta tarjoiluvadille.