Raisa Omaheimo kertoo, mitä kehorauha tarkoittaa

Teksti: Heidi Ahlström
Kuva: Sonja Siikanen
Uutinen julkaistu: 09.01.2024

Raisa Omaheimo on kirjoittanut kirjoja ja käsikirjoituksia elokuviin ja teatteriin. Tietokirjassaan Ratkaisuja läskeille Omaheimo käsittelee meidän tapaamme suhtautua erilaisiin kehoihin.

Raisa Omaheimo kirjoittaa ja puhuu aiheesta myös mediassa.

Mitä kuuluu?

– Hyvää kuuluu! On ihanaa, kun ulkona alkaa olla lunta ja valoa.

Kirjasi Ratkaisuja läskeille julkaistiin viime vuonna. Miten se syntyi?

– Ensimmäisen kerran käsittelin aihetta jo vuonna 2016 kun tein Läski-teatteriesitystä. Minua pyydettiin kirjoittamaan aiheesta kirja, mutta mielestäni olin käsitellyt aiheen jo loppuun asti. Teatteriesitysten lisäksi puhuin aiheesta paljon myös eri medioissa. Ajan kuluessa kuitenkin huomasin, että olin löytänyt aiheesta myös lisää sanottavaa.

Miten kirja otettiin vastaan?

– Sain paljon kiittävää palautetta ja kauniita viestejä lukijoilta. Sain viestejä myös opettajilta ja terveydenhoidon ammattilaisilta. Monet ovat saaneet kirjasta tärkeitä oivalluksia ja ymmärrystä ihmisen moninaisuudesta. Moninaisuus tarkoittaa, että ihmisten erilaisuus on luonnollista.

Mitä tarkoittaa läskifobia eli läskikammo?

– Se tarkoittaa, että lihavaan ihmiseen liitetään huonoja ominaisuuksia. Kulttuurissamme ajatellaan, että lihava ihminen on esimerkiksi tyhmä tai laiska. Paino ei liity mitenkään ihmisen älykkyyteen tai ahkeruuteen. Läskifobian eli läskikammon takia ihmisiä kohdellaan huonosti esimerkiksi lääkärissä, työnhaussa, vaatekaupassa tai liikennevälineissä.

– Lihavat ihmiset voivat alkaa myös itse ajatella, että he ovat huonompia kuin muut. Kaupallinen kulttuurimme välittää tällaista ajatusta jatkuvasti ja kaikkialla. Se aiheuttaa stressiä ja ahdistusta, mikä on vaarallisempaa kuin itse lihavuus.

Millaisia haittoja läskifobialla on?

– Esimerkiksi kun lihava ihminen menee lääkäriin ja kertoo oireistaan, lääkäri saattaa antaa hänelle pelkän ohjeen laihduttaa. Lihava ihminen voi tämän takia alkaa myös vältellä lääkäriin menoa. Jos lääkäri ei suostu tutkimaan, mistä oireet johtuvat, potilas jää ilman oikeaa hoitoa. Pahimmillaan siihen voi kuolla.

Pitääkö lihavan ihmisen laihduttaa?

– On paljon ihmisiä, jotka yrittävät laihduttaa koko elämänsä. Tutkimuksissa on tullut esiin, että hyvin pienellä osalla laihduttaminen on pysyvää ja suurin osa lihoo kilot takaisin.

– On paljon muita asioita, joita voi tehdä hyvinvoinnin vuoksi. Voi liikkua, ulkoilla, nähdä ystäviä tai pitää huolta unen laadusta. Ihminen voi pitää huolta itsestään, ja olla terveempi, vaikka paino ei muutu.

Onko läski haukkumasana?

– Myös minua on haukuttu läskiksi. Haluan muuttaa sanan merkitystä ja siksi käytän sitä myös kirjassani. Kun läski-sanasta tehdään neutraali, sitä ei voi käyttää haukkumiseen. Läski tarkoittaa vain, että kehossani on enemmän rasvaa kuin jonkun muun kehossa.

– Monet ihmiset puhuvat itsestään mieluummin lihavana. Sehän on hyvä sana myöskin. En koskaan puhu yli- tai alipainosta. Ne tarkoittavat, että on olemassa yksi tietty normaalipaino.

Mitä kehorauha tarkoittaa?

– Kehorauha tarkoittaa sitä, että ei kommentoida muiden painoa tai painon muutosta. Emme voi koskaan tietää, miksi jonkun paino nousee tai laskee. Ei siis sanota painosta mitään, vaan annetaan ihmisten itse kertoa asiasta, jos on tarpeen.

– Kehorauha liittyy tietysti myös moniin muihin asioihin. Eli ei kommentoida esimerkiksi toisten ihmisten liikkumista, ilmeitä, ääntä tai kasvonpiirteitä. Annetaan kaikkien ihmisten olla rauhassa sellaisia kuin he ovat.

– Kehorauha kuuluu myös lapsille. Tutut ja tuntemattomat saattavat ajattelemattomasti kommentoida ääneen lasten ulkonäköä. Se vaikuttaa aikuisuuteen asti.

Mistä opimme läskifobian?

– Yksi esimerkki läskifobiasta on lihavien ihmisten esittämistapa elokuvissa tai sarjoissa. Ei ole juurikaan elokuvia, joissa lihava päähenkilö on esikuva tai romanttisen rakkauden kohde. Lihava on yleensä sivuroolissa, naurun aiheena tai jopa pahiksena.

Miten omaa ajattelua voi muuttaa?

– Kannattaa esimerkiksi katsoa, millaisia tilejä somessa seuraa. Millaisia kuvia siellä tulee vastaan, tuleeko niistä hyvä olo? Jos tulee ahdistunut, kateellinen tai kelpaamaton olo, kannattaa lopettaa turhien tilien seuraaminen somessa.

– Me kaikki voimme muuttaa tapaa, jolla puhumme muista ihmisistä. Voimme kiinnittää huomiota myös siihen, miten puhumme itsestämme.

Mitä toivot tulevaisuudelta?

– Haluan auttaa maailmaa muuttumaan monipuolisemmaksi. Toivon, että annamme ihmisten olla rauhassa sellaisia kuin he ovat.

Kuka?

Nimi: Raisa Omaheimo

Ikä: 46 vuotta

Asuinpaikka: Helsinki

Perhe: aikuinen lapsi

Harrastukset: lukeminen, ristipistot, kauhuelokuvat ja pleikan pelaaminen

Lempiruoka: vegaaninen pad thai eli paistetut nuudelit

Tärkeää elämässä: ”Minulle on tärkeää toimia oikeudenmukaisemman maailman puolesta. Ja että on aikaa lukea ja kirjoittaa.”

Yksi kommentti artikkeliin ”Raisa Omaheimo kertoo, mitä kehorauha tarkoittaa”

  1. Toivon lisää mahdollisimman laajasti tällaisen aidosti terveellisen ja viisaan asenteen sekä tämän hyötyjä todistavan tiedon jakamista.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)