Rahapelien haitat voi estää

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 18.11.2021

Rahapelaaminen on jännittävää ajanvietettä. Mutta siitä voi tulla myös ongelma, jos pelaa liikaa. Mistä voi tietää, että pelaa liikaa? Siihen on monia keinoja.

Moni pelaa maltilla

Suurin osa suomalaisista pelaa ainakin joskus rahapelejä. Suomessa rahapeleihin törmää myös todella helposti. Peliautomaatteja on kaupoissa, asemilla, kauppakeskuksissa ja kioskeissa. Kioskissa voi täyttää lottokupongin tai veikata urheilun tuloksia. Rahapelejä voi pelata myös tietokoneella tai kännykällä.

Suurin osa rahapelaajista pelaa maltilla, eikä haittoja synny. Mutta mistä tietää, että oma rahapelaaminen on kohtuullista? Kysymykseen vastaa Teresa Tenkanen EHYT ry:stä. EHYT on järjestö, joka ehkäisee päihteiden ja rahapelaamisen ongelmia.

– Maltillinen rahapelaaminen tuntuu pelaajasta mukavalta ajanvietteeltä. Esimerkiksi lottoaminen kerran kuussa tai kerran viikossa on kohtuullista. Kohtuullinen rahapelaaminen ei haittaa pelaajan terveyttä, raha-asioita, työtä tai suhteita muihin ihmisiin.

Pelaamista kannattaa miettiä itse

Rahapelaajan kannattaa tarkkailla omaa pelaamistaan. Tenkanen suosittelee, että pelaaja kysyy silloin tällöin itseltään kysymyksiä, jotka liittyvät hänen arkeensa.

– Viekö rahapelaaminen yhä enemmän aikaa tai rahaa? Haittaako rahapelaaminen elämää? Unohditko tehdä jonkin asian, kun jäit pelikoneelle? Unohditko käydä kaupassa? Unohditko syödä? Unohditko ulkoiluttaa koiran? Jos vastaat ”kyllä”, kannattaa miettiä pelaamisen määrää.

On muitakin huolen merkkejä. Perheenjäsenet voivat huomauttaa, että ”aina sinä olet pelikoneella”. Tai ”aina sinä pysähdyt peliautomaatille kauppareissulla”. Monesti rahapelaaja salaa muilta ihmisiltä, että hän pelaa liikaa. Silloinkin kannattaa miettiä, miksi pelaamista pitää salata.

Rahapelaamisesta voi syntyä monenlaisia haittoja ja ongelmia. On lieviä haittoja, mutta myös vakavia ongelmia. Lista haitoista on pitkä. Rahapelaaja voi pelata yli varojensa. Uni voi jäädä vähiin. Masennus ja ahdistus haittaavat elämää. Pelaaja voi jopa tehdä rikoksia pelaamisen takia. Rahapeleihin voi syntyä riippuvuus. Silloin pelaajasta tuntuu, että hänen on pakko pelata.

Peluuri on auttava ja maksuton puhelin, jossa voi keskustella. 0800 100 101 ma-pe klo 12-18 www.peluuri.fi

SELVIS-hanke on tehnyt selkokielellä aineistoa, jonka avulla voi ehkäistä muiden muassa rahapelien haittoja. Aineisto löytyy EHYT ry:n sivuilta: ehyt.fi/selvis.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste