Pyöräile talvella turvallisesti

Teksti: Tuija Hannula
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 23.11.2016

Talvipyöräilijän haasteita ovat liukkaus ja pimeys. Talvella kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti heijastimiin, pyörän valoihin ja renkaisiin.

Talven pimeässä pyöräilijän näkyvyys on tärkeää. Pyörän heijastimet ja valot on pidettävä kunnossa ja puhtaina. Pyörässä täytyy olla pimeällä etu-, taka- ja sivuheijastimet sekä toimiva etuvalo. Pyörässä on hyvä käyttää myös punaista takavaloa.

Polkupyörä ei pysähdy liukkaalla säällä helposti. Liukkaalla pitäisi välttää nopeita ajoliikkeitä sekä jarruttaa hyvissä ajoin ennen pysähtymistä.

Nastarenkaat lisäävät turvallisuutta talvella ja niillä on mukavampi ajaa.

Nastarenkaat kannattaa vaihtaa pyörään, kun yöllä on pakkasta. Ainakin pyörän eturenkaan on hyvä olla nastoitettu.

Myös pyöräilykypärä on tärkeä, koska talvella voi kaatua helpommin. Mukavuutta lisäävät kypärähuppu sekä lämpimät vaatteet, jotka pitävät tuulta ja sadetta.

Muista nämä  varusteet, kun pyöräilet talvella:

• pyöräilijällä pyöräilykypärä, heijastimet ja lämpimät vaatteet

• pyörässä heijastimet edessä, takana ja sivulla

• pyörässä etuvalo sekä punainen takavalo

• pyörässä nastarenkaat.

Lähde Liikenneturva

2 kommenttia artikkeliin ”Pyöräile talvella turvallisesti”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)