Puolukka on terveellinen luonnonmarja  

Teksti: Seija Niinistö-Samela
Kuva: Juha Samela
Uutinen julkaistu: 12.08.2026

Puolukka on viileän ilmaston varpukasvi, joka kasvaa koko Suomen alueella. Puolukka viihtyy monenlaisilla paikoilla, kuten valoisissa mäntymetsiköissä, kallioilla ja kosteilla soilla.

Puolukka kukkii kesäkuussa ja marjat kypsyvät loppukesällä. Kiinteitä marjoja on helppo kerätä. Poimi puolukat vasta sitten, kun ne ovat täysin kypsiä. Marjojen kypsyminen pysähtyy poimimisen jälkeen.

Jokaisen oikeuksien mukaan luonnonmarjoja saa kerätä, kun pysyy poissa pihoilta ja puutarhoista.

Puolukat ovat terveellisiä

Puolukoissa on runsaasti terveydelle hyödyllisiä aineita. Niissä on muun muassa runsaasti K- ja E-vitamiinia. Tutkimusten mukaan puolukoissa on myös aineita, jotka ehkäisevät virtsatietulehduksia.

Lisäksi puolukoissa on paljon kuitua, joka edistää suoliston toimintaa. Puolukat sopivat hyvin laihduttajille, koska niissä on vain vähän kaloreita.

Puolukoissa on myös bentsoehappoa, jonka vaikutuksesta marjat säilyvät ilman sokeria. Puolukoita voi myös pakastaa.

Melko happamat puolukat maistuvat tuoreena ja niistä voi tehdä mehua, piirakoita, kiisseliä ja esimerkiksi vispipuuroa.

Perinteinen puolukkasurvos sopii tarjottavaksi esimerkiksi liharuokien kanssa.

Ohje:

2 desilitraa puolukoita

Hieman sokeria.

Sokerin voi jättää myös pois.

Survo puolukat vaikkapa haarukalla.

Lisää sokeria maun mukaan.

Säilytä survos jääkaapissa.

Lisää tietoa puolukasta: Piippo, Sinikka. Suomalaiset marjat. 2018. Minerva Kustannus Oy.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)