Puheenaihe: Tarvitsemme kulttuuria

Teksti: Betty Marschan
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.01.2022

Monet ihmiset tykkäävät käydä teatterissa ja konserteissa. Koronapandemia on kuitenkin pysäyttänyt melkein koko kulttuurialan. Monilla kulttuurialan ihmisillä on nyt vaikeaa.

Kulttuuri tarkoittaa teatteria, konsertteja, museoita ja elokuvia. Muusikot, näyttelijät ja taiteilijat tekevät töitä, jotta he saavat elantonsa näistä taiteenaloista. Monet kulttuurialan ihmiset tienaavat aika vähän.

Monet taidealan ihmiset ovat freelancereita. Freelancer on englannin kieltä. Freelancer on ihminen, joka tekee töitä vailla vakinaista työsuhdetta. Hänellä ei siis ole työnantajaa eikä hän saa kuukausipalkkaa. Hän saa palkkaa sen verran kuin hän tekee töitä. Tästä syystä kaikki työt ovat erityisen tärkeitä freelancerille.

Teatterit ja konserttisalit on suljettu. Syynä on huono koronatilanne. Ihmiset eivät pääse konsertteihin ja taiteilijat jäävät vaille palkkaa. Monilla taiteilijoilla on vaikeaa. Monet ovat vihaisia ja pettyneitä.

Teattereissa on tehty kaikki mahdollinen, jotta yleisön olisi turvallista käydä katsomassa esityksiä. Tilat siivotaan perusteellisesti ja turvaväleistä huolehditaan. Näyttelijät tekevät säännöllisesti koronavirustestejä. Tästä huolimatta teatterit ovat kiinni.

– On outoa, että joudumme sulkemaan koko kulttuurialan turvallisuuden takia, Antti Timonen sanoo Hufvudstadsbladetissa. Antti Timonen on Näyttelijäliiton puheenjohtaja.

– Koko kulttuuriala on suljettu, jotta koronavirus pysähtyisi. Tiedämmekö varmasti, että tämä auttaa? Miksi ihmiset saavat käydä ravintolassa, mutta eivät saa käydä teatterissa? Ei ole todisteita sitä, että koronavirus olisi levinnyt teatterissa.

Tuhannet taiteilijat ovat vailla työtä, koska koronavirus on pysäyttänyt kulttuurin. Ilman rahaa on vaikea elää. Tilanne on vaikea myös koko yhteiskunnalle. Kulttuuri on tärkeä asia. Tarvitsemme kaunista musiikkia ja hyvää teatteria, jotta jaksamme arkea.

Taiteilijat yrittävät nyt löytää uusia tapoja levittää kulttuuria. Taidemuseoissa on esimerkiksi virtuaalisia näyttelyitä. Niihin voi tutustua verkossa. Se ei kuitenkaan ole sama asia kuin perinteinen osallistuminen taidenäyttelyyn.

4 kommenttia artikkeliin ”Puheenaihe: Tarvitsemme kulttuuria”

  1. Kulttuuri on tärkeä, koska ihmiset tarvitsevat erilaisia asioita, myös taidetta. Kulttuuri tuo verorahoja. Kulttuuri on monen työ. Se parantaa mielenterveysongelmia. Se opettaa kieliä. Se parantaa ihmissuhteita.

    Vastaa
  2. – Se antaa paremman elämän ja parantaa mielenterveyttä
    – Se opettaa historiaa, kieliä, toisia kulttuureja ja kulttuurihistoriaa
    – Se antaa työtä ja toimeentuloa
    – Se auttaa rentoutumaan ja jaksamaan arjessa
    – Se auttaa kehittämään ajatuksia ja aivojen toimintaa
    – Se parantaa sosiaalisia suhteita
    – Se laajentaa elämänkatsomusta
    – Se edistää luovuutta
    – Se vahvistaa identiteettiä
    – Se kehittää tietoisuutta ympäristöstä
    – Se kehittää kädentaitoja

    Vastaa
  3. Kulttuuri voi parantaa myös fyysistä terveyttä. Esim. tanssitaide liikuttaa ihanasti. Ulkoilmamuseossa ja taidemuseon treeninurkassa voi kehittää lihaksia. Mitkä muut taidemuodot voivat kehittää fyysistä terveyttä? Minun mielestä tavallaan kaikki, koska ihminen on psykofyysinen kokonaisuus.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)