Puheenaihe: Ei ole hyviä syitä vastustaa rokotteita

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.12.2021

Viime aikoina on puhuttu paljon rokotevastaisuudesta. Ilmiö tarkoittaa sitä, että jotkut ihmiset eivät ota rokotusta koronavirusta vastaan.

Rokotevastaisuutta on vaikea ymmärtää. Vesirokko, kurkkumätä, tuhkarokko ja jäykkäkouristus. Esimerkiksi nuo taudit ovat melkein kadonneet Suomesta, koska lapset saavat rokotuksen niitä vastaan.

Rokotuksia kuitenkin vastustetaan monista syistä. Monet ovat kyllästyneet koronavirukseen ja rajoituksiin. He haluava unohtaa koko sairauden.

Toiset muistavat Pandemrix-rokotteen. Se aiheutti muutama vuosi sitten joillekin ihmisille narkolepsian. Narkolepsia on aivojen sairaus, joka aiheuttaa väsymystä ja nukahtelua.

Lisäksi on ihmisiä, jotka eivät vaan usko rokotteisiin eivätkä juuri muuhunkaan lääketieteeseen.

Onneksi rokotteiden vastustajia on vähän. Mutta tavallaan heitä on liikaa. Suomessa heitä on muutamia satoja tuhansia. Se on riittävä määrä, jotta koronavirus yhä leviää ja vakavia sairastumisia tapahtuu.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste