Kynttilät valaisevat pimeitä talvi-iltoja ja luovat tunnelmaa. Kynttilöiden huolimaton käyttö on kuitenkin yksi yleisimpiä tulipalon syttymissyitä. Suomessa syttyy eniten tulipaloja juuri joulun aikaan.
Tulipalon syynä voi olla se, että kynttilät unohdetaan sammuttaa. Joskus kynttilöitä poltetaan alustalla, joka ei ole turvallinen.
Kun poltat kynttilöitä, älä koskaan jätä niitä yksin. Muista myös, että kynttilöiden lähelle ei saa laittaa mitään helposti syttyvää. Muista myös tarkistaa, että kynttilänjalka on turvallinen.
Tarkista myös, että kotonasi on palovaroitin ja että se toimii. Palovaroitin ilmoittaa, jos jossain palaa ja asuntoon tulee savua.
On myös tärkeää, että kotona on sammutusvälineitä.
Usein voi olla järkevää polttaa oikeiden kynttilöiden sijaan sähkökynttilöitä. Jos et ole varma, pystytkö huolehtimaan kynttilöistä, kannattaa hankkia sähkökynttilät.
Kaupoissa on myytävänä monenlaisia vaihtoehtoja. Uudenlaisia vaihtoehtoja ovat esimerkiksi tuikut, joissa on led-valo. Ne toimivat pattereilla.
Voit tutustua tarkemmin kodin paloturvallisuuteen Papunetin selkosivuilla papunet.net/selko. Ohjeet ovat osiossa turvallisuus.
Katso myös video palovaroittimen käytöstä ja asennuksesta:

Ihana kirjoitus. Artikkeleita, jotka ovat merkityksellisiä ja oivaltava sisältö on paljon enemmän ihana.