Pinnan alla

Teksti: Ella Airaksinen
Kuva: Elina Manninen
Uutinen julkaistu: 20.11.2019

Johanna Nordblad on vapaasukeltaja.

Johanna sukeltaa vedessä ilman laitteita, joista saa ilmaa. Hän pidättää hengitystä ja sukeltaa. Hän on sukeltanut yli 50 metrin syvyyteen. Suoraan eteenpäin Johanna sukeltaa 140 metriä. Hän pystyy pidättämään hengitystä yli kuusi minuuttia.

– Kaikki ihmiset osaavat vapaasukeltaa, koska kaikki osaavat pidättää hengitystä, Johanna sanoo.

Johanna tekee töitä siskonsa Elina Mannisen kanssa. Elina on valokuvaaja, joka kuvaa Johannaa vedessä.

Johanna pitää myös kursseja vapaasukelluksesta Helsingissä Allas Sea Poolilla ja keskellä merta.

Sukeltajan täytyy olla rento

Sukeltaja pystyy pidättämään hengitystä kauan, jos hän käyttää vain vähän happea. Happea kuluu vähemmän, kun sukeltajan mieli ja lihakset ovat rennot.

– Monista tuntuu veden alla, että happi loppuu. Todellisuudessa niin ei tapahdu, vaan hiilidioksidin taso nousee kehossa. Sen takia sukeltajasta tuntuu, että hänen on pakko palata veden pinnalle. Jos sukeltaja on rento, hänellä ei ole mitään hätää, Johanna kertoo.

Jos sukeltajaa jännittää, hän ei saa sukeltaa.

Sukeltajan täytyy myös arvioida sukelluksen riskit. Sukeltaja ei saa ikinä lähteä mereen tai altaaseen yksin, vaan hänellä täytyy olla kaveri mukana. Vaarallisia tilanteita voi kuitenkin tulla.

– Sukelsin kerran Nizzassa ja näin hopeisen kalaparven. Olin melko syvällä vedessä, mutta jäin katsomaan parvea. Sitten huomasin kellosta, että olen ollut vedessä liian kauan. Minulla tuli kiire takaisin pinnalle. Olin tilanteessa kuitenkin rauhallinen ja pääsin ylös vedestä.

Kiireisten ihmisten laji

Vapaasukellus sopii melkein kaikille. Se sopii Johannan mielestä erityisen hyvin stressaantuneille toimistotyöntekijöille. Sukeltajan täytyy kuitenkin olla terve. Hänellä ei saa olla sydänongelmia.

Vapaasukellus voi myös parantaa terveyttä.

– Vapaasukellus helpottaa laihduttamista, stressiä ja mielen hallintaa, Johanna kertoo.

Jään alla on toinen maailma

Johanna pitää vapaasukelluksesta, koska hän voi rentoutua vedessä. Johannaa kuitenkin pelottaa syvällä meressä, koska hän on siellä yksin pimeässä.

Johanna sukeltaa myös jään alla. Hän on sukeltanut jään alla pidemmälle kuin kukaan muu nainen. Mutta miltä jään alla tuntuu sukeltaa?

– Jään alla on kuin toinen maailma. Siellä on tosi kaunista. Auringonvalo heijastuu jään läpi pehmeästi. Jään alla on myös kylmää. En voi suositella kaikille, että he laittavat pään kylmään veteen. Minulle se sopii.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)