Punkki on erittäin pieni, vain parin millimetrin kokoinen. Punkki on musta tai ruskea. Punkki elää kasvillisuuden keskellä, esimerkiksi ruohikossa. Punkki odottaa siellä uhriaan.
Punkki tarttuu eturaajoillaan uhriinsa. Sitten se puree uhria kohdasta, jossa iho on ohutta ja alkaa imeä verta.
Punkin purema ei tunnu kipeältä, koska se puuduttaa puremakohdan syljellään. Punkin puremajälki voi olla huomaamaton ja oireeton. Punkin huomaa iholla usein vasta, kun se on jo imenyt paljon verta. Osa punkeista levittää vaarallisia tauteja. Punkki voi tartuttaa ihmiseen borrelioosin ja puutiaisaivotulehduksen. Aivotulehdus on harvinainen, mutta hyvin vakava sairaus.
Kun liikkuu luonnossa, kannattaa aina tarkistaa iho. Myös lemmikit kannattaa tarkistaa. Ihoon kiinnittyneet punkit täytyy poistaa.
Aivotulehdusta vastaan ei ole parantavaa hoitoa, mutta sitä vastaan voi ottaa rokotteen. Borrelioosiin ei ole rokotetta, mutta antibiootit tehoavat siihen. Joka neljäs punkki kantaa borreliabakteeria. Borrelioosiin sairastuu 7 000 ihmistä vuodessa.