Pidämme ruukkukasveista

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Biolan
Uutinen julkaistu: 28.02.2018

Ruukkukasvit ovat suosittuja. Joka toisella suomalaisella on kotona ruukkukasveja. Näin kertoo kysely, jonka teki Biolan-yritys.

Ruukkukasveja täytyy hoitaa, jotta ne voivat hyvin ja näyttävät kauniilta. Kasveja pitää tietysti kastella, mutta se ei riitä. Ruukkukasvit tarvitsevat myös lannoitusta ja uuden mullan säännöllisesti.

Ruukkukasvit heräävät keväällä, kun päivät pitenevät ja valoa on enemmän. Kasvit kannattaa suihkuttaa silloin. Suihku huuhtelee pölyä lehdistä. Silloin kasvit saavat enemmän valoa ja alkavat kasvaa.

Mullat kannattaa vaihtaa helmikuussa tai maaliskuussa. Puutarhuri Riikka Kerttula sanoo, että ruukkukasvien multa pitää vaihtaa kerran vuodessa. Selvitykset osoittavat kuitenkin, että monet suomalaiset vaihtavat mullat harvoin tai ei koskaan.

Kasvukaudella helmikuusta lokakuuhun ruukkukasveja pitää lannoittaa. Lannoitteen voi sekoittaa kasteluveteen. Voit myös työntää lannoitetikun ruukkuun.

Ruukkukasveja pitää kastella. Mutta niitä ei saa kastella liikaa. Jos kasvilla on isot ja ohuet lehdet, se tarvitsee paljon vettä. Jos kasvilla on pienet ja paksut lehdet, se tarvitsee vähän vettä. Kaktusta ja rahapuuta on kasteltava melko harvoin.

Lähde Biolan

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste