Nuorisotila verkossa

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Markku Juusola
Uutinen julkaistu: 23.11.2016

Nuorisotyöntekijät menevät sinne, missä nuoret ovat. Siksi nuorisotyö on mennyt myös nettiin.

Suomessa kymmenet järjestöt ja kunnat tekevät nuorisotyötä verkossa. Pelastakaa lapset ry:n Netari on nuorisotila verkossa. Yhteisömanageri Martti Härmä on töissä Netarissa.

Mikä Netari on?

– Netari palvelee kaikkia nuoria eri puolilla Suomea. Syrjäseudulla nuorisotalolle voi olla 30 kilometrin matka. Netariin voi tulla missä vain, jos verkko toimii.

Mitä nuoret tekevät Netarissa?

– Netarissa nuori tapaa muita nuoria. Toimimme verkon eri yhteisöissä, esimerkiksi Youtubessa ja Habbo Hotellissa.

– Habbo Hotellissa on Netari-huone. Se on kuin peli, jossa vieraat liikkuvat omina hahmoina. Keskustelu tapahtuu kirjoittamalla. Oma viesti tulee näkyviin puhekuplana. Siellä on myös pienryhmäkeskusteluja, kilpailuja ja tietokilpailuja.

– Netari-huoneessa jutellaan monista asioista. Vähän aikaa sitten aiheena oli yhdenvertaisuus.

– Netari-huone on auki kolme tuntia. Siellä voi keskustella vaikka koulusta, harrastuksista, päivän tapahtumista tai talvesta.

– Netarissa nuori saa myös yhteyden luotettavaan aikuiseen. Siellä on monta mahdollisuutta jutella kahden kesken nuoriso-ohjaajan kanssa. Keskustelut ovat tosi tärkeitä monille nuorille.

– Monet nuoret haluavat jutella myös yöllä. Mutta me haluamme kertoa heille, että yöllä olet nukkumassa. Meille voi jättää vastauspyynnön, kun Netari on kiinni.

Ketkä vierailevat Netarissa?

– Kävijöiden keski-ikä on noin 17 vuotta, mutta haluamme tavoittaa myös nuorempia.

– Kilpailemme nuorten ajasta muiden toimintojen kanssa. Peliyhteisöt ja Youtuben tubettajat ovat tosi suosittuja. Suunnittelemme, että menemme niihin yhä enemmän. Sillä tavalla tavoitamme myös nuorempia.

Keitä ette vielä tavoita?

– Meidän on vaikea tavoittaa kaikkia nuoria. Mietimme esimerkiksi, miten lähestyä maahanmuuttajanuoria. Palvelumme toimivat suomeksi kirjoittamalla. Jo se rajoittaa käyttöä. Toisaalta kuvallinen viestintä korostuu verkossa. Se helpottaa viestintää.

– Tilanne paranee, kun yhä useammat maahanmuuttajat osaavat suomea.

Yksi kommentti artikkeliin ”Nuorisotila verkossa”

  1. Hyvä juttu, selvästi tarpeellinen. Kaikki nuoret eivät pysty suoraan kohtaamaan tukihenkilöitä. Netti on väline, astinlauta turvallisuuteen.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)