Nokian kumisaappaat ovat aina muodissa

Teksti: Betty Marschan
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 04.05.2021

Nokian kumisaappaat sopivat pohjoisen vaihtelevaan ilmastoon. Niitä on valmistettu yli 120 vuotta.

Nokian kumisaappaat edustaa suomalaisen suunnittelutyön huippua. Saappaat ovat saaneet palkintoja myös maailmalla.

Nokian kumisaappaiden lesti eli jalkineen malli on leveä ja tilava. Se tuntuu mukavalta jalassa. Saappaat ovat tukevat ja kestävät.

Nimi tuli paikkakunnan mukaan

Ensimmäiset kumisaappaat valmistettiin Suomessa 123 vuotta sitten.

Vuonna 1898 joukko suomalaisia liikemiehiä perusti Helsinkiin yrityksen, joka keskittyi kumituotteisiin. Yrityksen nimi oli Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö. Gummitehdas valmisti kaikenlaisia kumituotteita, kuten mattoja, autonrenkaita ja kumisia kalosseja. Kalossi on kumijalkine, jossa ei ole vartta. Se suojaa kenkää kastumiselta. Kalosseista tuli erittäin suosittuja.

Hieman myöhemmin yritys muutti Tampereen lähelle Nokialle. Nokia oli helppo ja iskevä sana. Pian yrityksen nimi vaihtui Nokiaksi.

Kontio ja Hai ovat tuttuja kaikille

Kenkätehdas muutti nimensä 1960-luvulla Nokian Jalkineeksi. Siitä asti yritys on valmistanut vain jalkineita.

Nokian kumisaappaat valmistettiin 2000-luvulle saakka Suomessa. 15 vuotta sitten tuotanto siirtyi kuitenkin ulkomaille. Saappaat suunnitellaan edelleen Suomessa. Vuodesta 2005 lähtien Nokian saappaat on valmistanut Berner Oy.

Tunnetuimmat Nokian kumisaappaat ovat Kontio ja Hai. Hai-saapas suunniteltiin alun perin purjehtijoiden käyttöön.

Nykyisin on myynnissä Hai-saappaita monissa erilaisissa ja iloisissa väreissä. Saapas tuli myyntiin vuonna 1968.

Kontio-saapas tuli kauppoihin vuonna 1973. Kontio on kestävä ja vahva saapas. Kontio-saapasta kutsutaan kumisaappaiden kuninkaaksi.

Saappaat valmistetaan luonnonkumista

Nokian kumisaappaat valmistetaan kumimassasta, johon sekoitetaan aitoa luonnonkumia. Luonnonkumia saadaan kumipuusta. Kumipuita kasvaa esimerkiksi sademetsissä.

Lähteet Nokian Jalkineet, Haicolours, Yle

(Muokattu 5.5.2021.)

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste