– Olen opiskellut kulttuurialaa, mutta vietin monta vuotta kotona lasten kanssa. Sen jälkeen tein töitä elokuvien parissa. Ja sitten keksinkin järjestää luovan alan kerhoja lapsille.
– Perustin Kulturföreningen Magiska Hattenin (Kulttuurikerho Maaginen hattu) yhdessä muutaman tuttavan kanssa vuonna 2017. Tämä tuntui täydelliseltä, koska omat lapset olivat jo kasvaneet isoiksi.
Maaginen Hattu järjestää erilaisia kerhoja lapsille: teatteria, elokuvaa ja puuhailua. Jo useat sadat lapset Uudellamaalla ovat osallistuneet Ninan järjestämiin kerhoihin. Lapset ovat yleensä 9–12-vuotiaita.
Uusin kerho on Dekkariklubi, eli etsiväkerho. Dekkariklubissa mysteerit tapahtuvat mielikuvitusmaassa. Rosvot tekevät jäyniä Ninan keksimässä kaupungissa, jota kutsutaan Lillevilleksi. Dekkariklubin osallistujat ratkovat erilaisia jännittäviä arvoituksia ja oppivat uusia asioita esimerkiksi sormenjäljistä ja valepuvuista.
– Minulla taitaa olla maailman ihanin työ, sanoo Nina. Lapset ovat ihania ja minäkin saan puuhailla ja leikkiä ja käyttää mielikuvitusta.
– Koronapandemia on vaikuttanut myös kerhotoimintaan, mutta onneksi pystyimme järjestämään syksylläkin useita kerhotapaamisia. Ainoastaan syksyn kaksi viimeistä tapaamista järjestettiin etänä, eli tietokoneen kautta. Toivottavasti ensi keväänä on mahdollista järjestää kerhotapaamisia lapsille.
Sihisevät kylpypommit
Jos on pimeää ja tylsää, puuhailu auttaa ja piristää. Nina tekee mielellään taikapommeja lastensa kanssa. Taikapommien ainesosat ovat vaarattomia ja niitä voi ostaa ruokakaupasta.
–Taikapommit ovat helppoja ja hauskoja tehdä. Niitä voi käyttää kylvyssä tai vaikkapa jalkakylpyyn vadissa.
– Laita vettä vatiin ja tiputa taikapommi siihen. Taikapommi sihisee ja pihisee. Vedestä tulee pehmeää ja ihosta sileä.
