Muotokuvia ryhmätyönä

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Pekka Elomaa ja Lyhdyn työryhmä
Uutinen julkaistu: 11.03.2015

Valokuvatyöpaja teki muotokuvia renessanssimaalarin tyylillä.

Valokuvaaja Pekka Elomaa on ohjannut Lyhty ry:ssä kehitysvammaisten valokuvatyöpajaa. Osanottajat tutustuivat Hans Holbeinin ja muiden renessanssitaitelijoiden töihin.

Holbein oli saksalainen taidemaalari. Hän eli renessanssiaikaan 1500-luvun alkupuolella. Renessanssi tarkoittaa uudelleensyntymistä. Silloin taiteilijat ottivat mallia muinaisen Kreikan ja Rooman taiteesta. Taide ikään kuin syntyi uudelleen renessanssiaikana.

– Holbein teki tavattoman hienoja muotokuvia 500 vuotta sitten. Ne eivät ole kiiltokuvia. Ne näyttävät oikeilta ihmisiltä, Elomaa kuvailee. Työpaja valitsi saman periaatteen.

Muotokuvat ovat nähtävillä Keravan taide- ja museokeskus Sinkassa 19. huhtikuuta asti. Näyttelyn nimi on Kuka painoi nappia, herra Holbein.

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste