Turun Ruissalossa Moottoripyöräkerho Pinky Ladies MCC:n jäsenet käynnistävät pyöränsä. Ilman täyttää mahtava moottorien jylinä.
Moottoripyöräkerhon presidentti Taisia Wirtanen kertoo, että ryhmä huomataan kyllä muutenkin helposti.
– Me olemme aika äänekkäitä ilman pyöriäkin. Olemme kovia juttelemaan ja nauramaan, hän selittää.
Ihmisten päät kääntyvät varmasti myös naisten pukeutumisen takia. Kerhon jokaisella jäsenellä on liivi, jossa on kerhon tunnukset.
– Liivi tarkoittaa minulle kunnioitusta. Kunnioitan kerhoamme ja sen jäseniä, kerhon jäsen Riina Uskali kertoo.
Naismotoristit yleistyvät
Suomessa on satoja moottoripyöräkerhoja. Naisten kerhoja on kuitenkin vain parikymmentä.
Pinky Ladies MCC:n varapresidentti Niina Uusi-Äijälä kertoo, että moottoripyöräily sopii naisille aivan yhtä hyvin kuin miehille. Naismotoristien määrä on kasvussa.
– Kun ajaa moottoripyörällä, on erittäin tärkeää havainnoida ympäristöä ja ennakoida tulevia tilanteita. Naiset ovat tässä vähintään yhtä hyviä kuin miehet, hän sanoo.
Moottoripyöräilyn maailma on kuitenkin vielä varsin miehinen. Vaikka siihen ei ole syytä, niin naisia saatetaan aluksi moottoripyöräpiireissä hieman aliarvioida. Asenteissa on korjaamista.
– Monet miesmotoristit eivät aluksi huomioineet minua millään tavalla. Mutta sitten rakensin itse oman pyörän ja ajoin sillä Italiaan ja takaisin. Sen jälkeen miestenkin suhtautuminen muuttui kummasti, Riina Uskali kertoo.
Hyvää itselle ja muille
Pinky Ladies MCC:n jäsenet osallistuvat yhdessä esimerkiksi erilaisiin moottoripyörätapahtumiin ja kokoontumisajoihin, joita järjestetään ympäri Suomea. Naiset viettävät paljon aikaa yhdessä myös kerhotilallaan.
– Parasta tässä on ilman muuta yhdessäolo. Olemme todella hyviä ystäviä, meillä on esimerkiksi samanlainen huumoritaju. Saamme toisistamme positiivista energiaa, Niina Uusi-Äijälä kertoo.
Pinky Ladies MCC jakaa hyvää myös muille.
– Teemme paljon hyväntekeväisyystyötä. Myymme esimerkiksi hyväntekeväisyyspaitoja ja -tarroja. Ostamme niiden myyntituloilla vähävaraisille lapsiperheille muun muassa ruokakasseja, Taisia Wirtanen kertoo.
Moottoripyöräily tuntuu
Ennen kaikkea Pinky Ladies MCC:n jäseniä yhdistää rakkaus moottoripyöräilyyn.
– Pyörällä ajaminen on vain niin hienoa. Tuntuu upealta ohjata voimakasta pyörää ja tuntea sen moottorin jylinä kehossa. Tunnen, että minä ja pyörä olemme yhtä kokonaisuutta, Riina Uskali miettii.
Moottoripyörällä ajaessa työasiat unohtuvat täysin. Ajamiseen on pakko keskittyä täysillä.
Moottoripyöräilyyn liittyy myös tiettyä vapautta.
– Voin itse päättää minne ajan, minne pyörän nokan milloinkin käännän, Uskali lisää.
Ulkonäkö ei kerro kaikkea
Monet ulkopuoliset saattavat hieman pelätäkin moottoripyöräkerhoja.
MCC Pinky Ladiesin jäsenet kertovat, että moottoripyöräkerhot ovat ihan tavallisia moottoripyöräharrastajien kerhoja.
– Jotkut isot ja karvaiset, liivejä käyttävät motoristit voivat näyttää pelottavilta. Mutta hekin ovat yleensä sellaisia ihan kilttejä ja lempeitä, tavallisia suomalaisia miehiä, Taisia Wirtanen huomauttaa.
– Ja me ollaan tietty ihan tavallisia naisia. Suurin osa meistä on äitejä, Riina Uskali lisää.
