Ahvenanmaalla on jännittävä historia

Teksti: Betty Marschan
Kuva: Visit Åland, IFK Mariehamn
Uutinen julkaistu: 17.03.2022

Ahvenanmaalla on paljon kiinnostavia nähtävyyksiä ja kuuluisia paikkoja. Historian ystävien kannattaa käydä Kastelholman linnassa ja Bomarsundin linnoituksen raunioilla.

 

Kastelholman linna Ahvenanmaalla.
Kastelholman linna talvella. Ruotsalaiset rakensivat linnan 1300-luvun lopussa.

Ruotsin aika Ahvenanmaalla

Kastelholman linna rakennettiin jo 1300-luvun lopussa. Silloin Ahvenanmaa oli osa Ruotsia. 1500-luvulla Kastelholman linna oli hyvin hieno.

Kuningas Kustaa Vaasa vieraili linnassa usein perheensä kanssa. Hän myös metsästi linnan mailla. Vuonna 1556 Kustaa Vaasa antoi Kastelholman linnan lahjaksi pojalleen Juhana-herttualle.

Ahvenanmaan jalkapallojoukkue on IFK Mariehamn.
IFK Mariehamn on ahvenanmaalainen jalkapallojoukkue, joka on pelannut Veikkausliigassa jo vuodesta 2005.

Venäjän aika Ahvenanmaalla

Vuodesta 1809 vuoteen 1917 Ahvenanmaa kuului Venäjään. 1830-luvulla Venäjä alkoi rakentaa linnoitusta Bomarsundiin. Bomarsundin linnoitus oli suuri. Linnoituksessa oli yli 2000 sotilasta.

Bomarsundin linnoitus räjäytettiin vuonna 1854 Krimin sodassa. Nyt linnoituksesta on jäljellä vain rauniot.

Ahvenanmaan maakuntapäivät säätävät lakeja, jotka ovat voimassa Ahvenanmaalla. Kuvassa on maakuntapäivien talo Maarianhaminassa.

Miten Ahvenanmaalle pääsee?

Ahvenanmaalle pääsee monella tavalla. Suomesta voi matkustaa Maarianhaminaan laivalla. Siellä pysähtyvät laivat, jotka kulkevat Suomen ja Ruotsin välillä. Ruotsista pääsee Ahvenanmaalle laivalla vain kahdessa tunnissa.

Purjelaiva Pommern on nykyään museo Maarianhaminassa. Se rakennettiin 1903.

Ahvenanmaa kuuluu Euroopan unioniin. Ahvenanmaa ei kuitenkaan kuulu Euroopan unionin veroalueeseen. Laivoilla on verovapaus eli tax-free. Siksi tavarat laivalla ovat yleensä halvempia kuin maissa.

Suomesta voi ajaa Ahvenanmaalle myös kaunista Saaristotietä. Saarten välillä kulkee Ahvenanmaan liikenteen saaristolauttoja. Matkustajat pääsevät kyytiin ilmaiseksi, mutta autosta ja pyöristä täytyy maksaa. Lippu lautalle kannattaa varata ajoissa.

Maarianhaminan lähellä on lentokenttä. Ahvenanmaalta voi lentää Tukholmaan, Turkuun ja Helsinkiin.

Maarianhaminan merikortteli on käsityöläisten keskus. Siellä on museo, ravintola ja työpajoja.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste