Milka Ahlroth on monipuolinen näyttelijä

Teksti: Betty Marschan
Kuva: Tuomo Manninen
Uutinen julkaistu: 10.02.2021

Milka Ahlroth on näytellyt teatterissa, elokuvissa ja tv-sarjoissa. Hänet voi nähdä suositussa Sisäilmaa-sarjassa.

Milka Ahlroth on mukana tänä keväänä myös Hotel Swan Helsinki -sarjassa.

Oliko näyttelijän työ toiveammattisi jo pienenä?

– Istuin alakoulussa oppituntien jälkeen yksin ikkunalaudalla ja mietin, millaista työtä näyttelijät tekevät. Pohdin silloin, mistä näyttelemisessä on kysymys. Teini-ikäisenä tiesin jo, että haluan näyttelijäksi. Pidin sen kuitenkin salaisuutena, enkä puhunut asiasta kenellekään.

Miten teatterissa näytteleminen eroaa elokuvista ja tv:stä?

– Näyttelemisessä on aina kysymys samasta asiasta. Teatteri, elokuva ja tv ovat ainoastaan eri välineitä. Tv-ohjelmien ja teatterinäytösten tyylit vaihtelevat. Se kuuluu asiaan. Televisiossa on erilaisia ohjelmia. Teatterissa on erilaisia näytelmiä. Joskus samassa ohjelmassa tunnelma ja tyyli muuttuvat. Näyttelijän työ on kuitenkin samanlaista kaikkialla.

Olet näytellyt myös ulkomailla, esimerkiksi Ruotsissa ja Irlannissa. Ovatko työtavat erilaisia muualla?

– Suuret tuotannot ovat hieman erilaisia ulkomailla kuin Suomessa. Ulkomailla tehdään joskus todella kalliita elokuvia. Siihen ei Suomessa ole varaa.

– Olen näytellyt muutamassa ulkomaisessa elokuvassa. Pienempien ulkomaisten tuotantojen tekeminen muistuttaa suomalaista elokuvatuotantoa. Ohjaaja on aina tärkeä. Ohjaaja on se henkilö, joka luo kokonaistunnelman.

Millaisista rooleista pidät eniten?

– Pidän rooleista, jotka pakottavat oppimaan jotain uutta, avaavat uuden näkökulman ja tekevät työstä henkilökohtaisen.

Mitkä roolit ovat vaikeimpia?

– Joskus vaikea kohtaus voi mennä yllättävän helposti ja helppo kohtaus on hankala.

Unelmoitko jostakin roolista?

– Odotan koko ajan salaa, että tulisi yllättävä työ. Sellainen, jota en osaa ennakoida. Ehkä se on rooli, josta haaveilen.

Kiinnostaako sinua myös ohjaaminen tai käsikirjoittaminen?

– Olen näyttelijä eikä minulla ole kunnianhimoa käsikirjoittaa tai ohjata.

Saatko palautetta yleisöltä?

– Saan palautetta harvoin Helsingissä. Entisessä kotikaupungissani Tampereella ja syntymäkaupungissani Turussa ihmiset saattavat tulla henkilökohtaisesti juttelemaan.

Mitä teet vapaa-ajallasi?

– Vaihdan maisemaa. Lähden metsään tai mökille. Viihdyn luonnossa. Lepo tekee hyvää.

Onko roolihahmo vaikea jättää, kun työ on valmis? Jääkö rooli päälle?

– Ei jää. Rooli on kuin hattu, jonka riisun ja laitan naulakkoon. Joskus joku työ saattaa valvottaa öisin. Sen jälkeen unohdan sen.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)