Micke Björklundilla on paljon puuhaa

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 21.03.2022

Michael Björklund eli Micke on ahvenanmaalainen kokki. Hänet tunnetaan Suomessa ja Ruotsissa. Mickellä on omia ravintoloita.

– Minusta on hauskaa touhuta. Silloin voin oppia uutta ja kehittyä. Vaimoni sanoo, että etsin aina uusia seikkailuja. Haluan olla avuksi ja tehdä asioita, joilla on merkitys.

Viime syksynä Micke laittoi ruokaa purjehduksella. Hän purjehti Atlantin yli. Laivassa oli 13 henkilöä. Purjehduksesta tehtiin tv-ohjelma. Se esitetään televisiossa syksyllä 2022.

Kaksi vuotta sitten Micke osallistui Ruotsin Selviytyjät-kilpailuun. Selviytyjät on tosi-tv-ohjelma, jossa kilpailijat ovat autiolla saarella. Micke voitti kilpailun.

– Ohjelmassa huomasin, että ruoalla on suuri merkitys. Kun ihmiset ovat nälkäisiä, heistä tulee usein ilkeitä. Kun he saavat ruokaa, he ovat jälleen iloisia. Olin kiltti ja laitoin ruokaa. Ehkä siksi voitin kilpailun.

Mitä puuhaat juuri nyt?

– Minulla on hotelli Ahvenanmaalla. Kehittelen myös pohjoismaista kulttuuritaloa Ahvenanmaalle. Siellä opiskellaan musiikkia, kuvataidetta ja teatteria.

– Yritän kehittää kokkien ja muiden ravintola- työntekijöiden koulutusta. Tällä hetkellä se ei ole kovin helppoa. Siksi ravintoloiden on vaikeaa löytää työntekijöitä.

Mickellä on 12 ravintolaa. Ravintolat sijaitsevat Ahvenanmaalla, Helsingissä, Turussa ja Tammisaaressa.

Mikä on parasta Ahvenanmaalla?

– Tämä on pieni paikka, joten kaikki tuntevat toisensa ja auttavat toisiaan. Arvostan upeita raaka-aineitamme. Ahvenanmaalta saa esimerkiksi maukasta lampaanlihaa, tuoretta kalaa ja hyviä vihanneksia.

– Arvostan Ahvenanmaan rauhaa. Täällä ei ole paljon rikoksia, koska niistä jää helposti kiinni, Micke Björklund sanoo.

Onko joitain kielteisiä asioita?

– Täällä on liikaa virkamiehiä ja monimutkainen hallinto, vaikka meitä on vain 30 000. Toisaalta meillä on hieno luonto ja turvallinen saari.

Ahvenanmaalla on paljon lampaita. Ahvenmaalaiset kokit tekevät mielellään ruokaa
lampaanlihasta. Kuva: Visit Åland

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste