Metsämarjoista voi tehdä terveellisiä herkkuja

Teksti: Seija Niinistö-Samela
Kuva: Juha Samela
Uutinen julkaistu: 27.09.2023

Metsistä voi poimia terveellisiä mustikoita ja puolukoita, jotka sopivat moniin leivonnaisiin ja ruokiin

Opettele tunnistamaan marjat, joita keräät. Tarkista marjan lisäksi kasvin lehdet. Mustikka ja puolukka ovat varpukasveja eli niillä on puuvarsi, mutta ne ovat pensaita pienempiä.

Mustikan marjat ovat sinisiä ja vahapintaisia. Sen lehdet ovat ohuita ja vaaleanvihreitä. Puolukan marjat ovat kirkkaanpunaisia.

Puolukan lehdet ovat paksuja ja tummanvihreitä.

Marjoissa on paljon vitamiineja ja muita hyödyllisiä aineita. Mustikat ovat hyväksi silmien ja vatsan terveydelle. Puolukat parantavat puolustuskykyä ja ehkäisevät virtsatietulehduksia.

Mustikoita ja puolukoita voi käyttää esimerkiksi pirtelöihin, raasteisiin ja piirakoihin. Marjoista voi myös valmistaa hilloa, sosetta tai mehua. Marjoja kannattaa syödä säännöllisesti, noin desilitra päivässä.

Yksi kommentti artikkeliin ”Metsämarjoista voi tehdä terveellisiä herkkuja”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)