Maukas fattoush-salaatti

Teksti: Finlands svenska Marthaförbund
Kuva: Finlands svenska Marthaförbund
Uutinen julkaistu: 17.05.2022

Tässä salaatissa on hieman eksoottista makua, joka sopii hyvin kesään.

Salaattiin kuuluu pitaleipää ja se tarjoillaan hummuksen kanssa. Ne voi valmistaa itse, mutta pitaleipää ja hummusta voi ostaa myös valmiina kaupasta. Hummustahnassa on kikherneitä, seesamtahnaa eli tahinia ja oliiviöljyä. Se maustetaan valkosipulilla.

Marttaliiton kotitalousneuvoja Elisabeth Eriksson sanoo, että salaatissa voi käyttää mitä tahansa vaaleaa leipää. Sen ei tarvitse olla juuri pitaleipää.

Tarvitset:

2-3 pitaleipää tai muutama siivu jotain muuta vaaleaa leipää

1 ruokalusikallinen oliivöljyä

2 teelusikallista sitruunapippuria (tai sumak-maustetta, jos sinulla on sellaista)

1 ruukku roomansalaattia

1 kurkku

1 kevätsipuli

250 grammaa kirsikkatomaatteja

120 grammaa retiisejä (tai kyssäkaalia)

1 ruukku persiljaa 1 ruukku minttua

Kastikkeeseen:

puolikkaan sitruuna mehu ja kuoret

1 ruokalusikallinen oliiviöljyä suolaa ja pippuria

Tee näin:

1. Levitä leivälle hieman öljyä ja ripottele päälle sitruunapippuria tai sumak-maustetta. Paista tai grillaa leipää, kunnes se alkaa saada hieman väriä pintaan. Anna leivän jäähtyä hetki ja revi se pieniksi palasiksi.

2. Huuhtele salaatti ja revi se pieniksi palasiksi.

3. Kuori kurkku ja pilko se noin puolentoista senttimetrin paksuisiksi paloiksi.

4. Leikkaa kirsikkatomaatit puoliksi.

5. Pilko retiisit (tai kyssäkaali) ja kevätsipuli.

6. Silppua persilja ja minttu.

7. Sekoita kaikki vihannekset suuressa kulhossa. Lisää leivänpalat niiden joukkoon.

8.Tee kastike raastetusta sitruunankuoresta, sitruunamehusta, oliiviöljystä, suolasta ja pippurista. Kaada kastike salaattiin. Tarjoile hummuksen salaatti hummuksen kanssa.

Yksi kommentti artikkeliin ”Maukas fattoush-salaatti”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)