Matkustaminen parantaa terveyttä

Teksti: Betty Marschan, lähteet HS, ScienceDirect
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 07.03.2023

Ihmisen on hyvä matkustaa pois kotoa. Kauas ei tarvitse matkustaa. 24 kilometriä riittää, kertoo uusi tutkimus.

Tutkimuksen mukaan ihmiset voivat paremmin, kun he matkustavat. Matkustavat ihmiset voivat paremmin kuin ne ihmiset, jotka eivät matkusta.

Englantilaiset tutkijat kysyivät 3000 ihmiseltä, kuinka usein he matkustavat ja tapaavatko he muita ihmisiä. Tutkijat kysyivät näiltä ihmisiltä myös, kuinka he omasta mielestään voivat.

24 kilometriä on tarpeeksi pitkä matka

Tutkimus osoittaa, että matkustaminen tekee hyvää ihmisille. Riittää, että matkustaa 24 kilometrin päähän kotoa. 24 kilometriä on yhtä pitkä matka kuin 15 mailia. Maili on englantilainen mittayksikkö. Tutkijat määrittelivät, että jos ihminen lähtee 15 mailin päähän, kyse on matkasta. Tutkijat laskivat siis mukaan kaikki matkat, joiden pituus oli vähintään 15 mailia eli 24 kilometriä.

Jos ihmiset matkustavat säännöllisesti yli 24 kilometrin päähän, he tuntevat itsensä terveemmiksi. Mitä useampaan paikkaan ihminen matkustaa, sitä paremmin hän voi. Se liittyy paljon sosiaalisuuteen eli muiden ihmisten tapaamiseen ja muiden ihmisten kanssa jutteluun.

Tutkijat sanovat, että tämän takia esimerkiksi toimiva joukkoliikenne on tärkeä asia. Kaikilla ei ole omaa autoa. Sopivia busseja ja junia pitää olla tarpeeksi, jotta ihmisillä on mahdollisuus lähteä kotoa muihin paikkoihin.

Tutkimuksen mukaan etenkin yli 55-vuotiaille ihmisille on hyötyä siitä, jos he matkustavat enemmän.

Yksi kommentti artikkeliin ”Matkustaminen parantaa terveyttä”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)