Vältä keräämistä vilkkaan liikenteen lähellä. Nokkosia kerätään keväällä ennen kukintaa. Voikukistakin kannattaa kerätä kevään ensimmäisiä lehtiä, jotka ovat miedon makuisia.

Voikukka
Kasvien tunnistaminen on tärkeää, koska jotkut luonnonkasvit ovat myrkyllisiä.
Voikukka on helppo tunnistaa keltaisista kukista ja pitkulaisista lehdistä. Kasvin kaikki osat voi syödä. Voikukissa on monia terveellisiä aineita, kuten C-vitamiinia ja kalsiumia. Voikukan lehdissä on vahva maku. Kokeile niitä ensin varovasti vaikkapa salaattiin
Voikukkasalaatti kahdelle
2 desilitraa raejuustoa
2 desilitraa pieniä tomaatteja
Voikukanlehtiä
Suolaa ja ruokaöljyä
Huuhtele muutama voikukanlehti ja leikkaa ne saksilla silpuksi.
Sekoita raejuusto ja tomaatit.
Lisää voikukanlehdet, ripaus suolaa ja pieni loraus ruokaöljyä.

Nokkonen
Nokkosessa on melko mieto maku. Sitä voi käyttää pinaatin tapaan. Nokkonen sopii esimerkiksi lettuihin, sämpylöihin ja muhennoksiin.
Tuoreet nokkoset polttavat ihoa, joten käytä keräämisessä käsineitä. Kuivatut ja vedessä kiehuneet nokkoset eivät enää polta.
Nokkosen käyttö
Huuhtele muutama nokkosen varsi. Leikkaa lehdet kattilaan ja lisää vettä niin paljon, että nokkoset peittyvät.
Kuumenna vesi kiehuvaksi. Kaada vesi pois ja leikkaa nokkoset pieneksi silpuksi.
Lisää nokkosta valmiiseen ruokaan tai taikinaan. Voit myös pakastaa nokkoset ja käyttää ne myöhemmin.
Nokkostee
Laita teekannuun pari teelusikallista nokkosta. Kaada päälle kuumaa vettä.
Anna teen hautua noin 10 minuuttia. Siivilöi tee kuppiin ja nauti lämpimänä.
Luonnonkasvien käytöstä lisätietoa sivulta arktisetaromit.fi.
En ymmärtänyt paljon
Kasvit muutetaan ruokaan ja käytetään teessä, ja niissä on kalsiumia ja C-vitamiinia.
monet kukat ja kasvit ovat hyviä ja hyödyllisiä.
monet kukia ja kasvit ovat hyviä, hyödyllisiä.
11-6 2020Voikukka on helppo tunnistaa keltaisista kukista ja pitkulaisista lehdistä. Kasvin kaikki osat voi syödä. Voikukissa on monia terveellisiä aineita, kuten C-vitamiinia ja kalsiumia. Voikukan lehdissä on vahva maku. Kokeile niitä ensin varovasti vaikkapa salaattiin